portal darmowych ogłoszeń i aukcji motoryzacyjnych

portal darmowych ogłoszeń i aukcji motoryzacyjnych

10 rzeczy które warto sprawdzić po zakupie auta używanego

Co dobrze wymienić i warto sprawdzić w świeżo zakupionym aucie używanym

Zakupowi samochodu zawsze towarzyszą emocje, bez względu czy jest to samochód nowy z salonu, czy używany. Jednym z często popełnianych błędów przy zakupie auta używanego jest brak marginesu finansowego na wymiany po zakupie czy ubezpieczenie. Często się zdarza, że chcąc zakupić jak najbardziej zadbany egzemplarz, czy też rok lub dwa lata młodszy, cały nasz budżet wędruje w sam zakup auta. A to błąd! Rzadko się zdarza, żeby oferowany do sprzedaży samochód był świeżo po wymianie wszelkich rzeczy eksploatacyjnych, bo to niekoniecznie opłacałoby się osobie sprzedającej. Przedstawiamy 10 rzeczy, które warto wymienić lub choćby skontrolować po zakupie.


1. Olej + filtr oleju

To chyba podstawa podstaw czynności serwisowych po zakupie auta. Olej i filtr oleju warto wymienić od razu, o ile nie mamy pewności kiedy poprzedni właściciel ostatnio je wymieniał. Koszt dość niewielki, bo dobry olej kosztuje w granicach 25-40 zł za litr, zaś filtr oleju zazwyczaj poniżej 30 zł. Wydatek rzędu 200 zł zapewni nam spokój sumienia, że w podstawowym zakresie zadbaliśmy o serce naszego nowego nabytku.


2. Filtr powietrza

Filtr traktowany często po macoszemu. Filtruje on powietrze, które w późniejszym etapie kieruje się do komór spalania w silniku. Dostęp do tego filtra jest z reguły bardzo łatwy, gdyż w większości aut znajduje się w rzucającej się w oczy plastikowej obudowie pod maską, gdzie wystarczy tylko odpiąć górny element i już mamy do niego dostęp. Jako czysty nowy, jest on zwykle jasno-żółty, dlatego też jeżeli wyraźnie odbiega od takiego koloru, warto go wymienić - koszt kilkadziesiąt złotych, wymiana kilkanaście sekund.


3. Filtr kabinowy

Jest to bardzo istotny filtr, o którym mam wrażenie dość sporo osób zapomina. Odpowiada on za jakość powietrza, jakim oddychamy w kabinie. Jednocześnie zużyty jest jedną z głównych przyczyn parowania kabiny. Minusem wymiany tego filtra (poza ceną, gdyż często jest bliżej 100 zł niż 50) jest jego miejsce montażu. Jest dość duża grupa samochodów, gdzie trzeba się nieźle nagimnastykować, aby się do niego dostać, dlatego wygodniej jest zlecić jego wymianę mechanikowi np. podczas wymiany oleju.


4. Filtr paliwa

Podobnie jak filtr kabinowy, jest to element o którym często zapominamy, a przy obecnym skomplikowaniu konstrukcji układów wtryskowych bardzo istotna jest czystość paliwa. Niewielkie zanieczyszczenie, które przejdzie przez zużyty filtr paliwa może zapchać wtryskiwacz. Z drugiej strony jego niedrożność może spowodować nierówną pracę silnika, spadek mocy czy w skrajnych przypadkach nawet unieruchomić silnik. Dodatkowo w filtrze paliwa może gromadzić się  woda, która zimą zamarzając, doprowadza do unieruchomienia silnika. Koszt takiego filtra to kilkadziesiąt złotych plus wymiana - stopień trudności wymiany zależy od modelu auta, gdyż filtry te mocowane są w różny sposób z różnym poziomem łatwości dostępu.


5. Rozrząd

Jest to jeden z kluczowych elementów, na które trzeba zwrócić uwagę już przy zakupie auta. Jeżeli sprzedający nie ma dostatecznie wiarygodnych dokumentów mówiących kiedy ostatni raz wymieniał zestaw rozrządu, warto zrobić to po zakupie. Najpierw oczywiście sprawdzamy, czy w silniku znajduje się łańcuch rozrządu czy pasek. Łańcuch rozrządu w większości nowszych aut warto wymieniać co ok. 200.000 km (chyba, że dany silnik słynie np. z rozciągających się łańcuchów rozrządu, to wtedy należy poprosić mechanika, aby to sprawdził). Silniki z paskiem rozrządu, stanowiące w tej chwili większość na rynku, mają zazwyczaj interwał między wymianami zestawu rozrządu w zakresie 70-100 tys km. W zależności od modelu zestawy rozrządu mogą zawierać w sobie pasek, rolki, napinacz oraz pompę wody. Jeżeli dla naszego silnika występuje kilka opcji, warto zainwestować w większy zestaw, gdyż nawet jeżeli sprzedawca pokaże fakturę, że wymienił rozrząd jakiś czas temu, to nie mamy pewności jakie elementy były konkretnie wymienione. Awaria pompy wody może prowadzić do "zagotowania" silnika, przez brak krążenia płynu chłodzącego w układzie, zaś pęknięcie paska rozrządu najczęściej jest powodem remontu silnika. Koszt zestawu rozrządu w zależności od silnika waha się w zakresie od 300 do nawet 1200 zł, ale przy braku pewności kiedy poprzedni właściciel przeprowadzał taką wymianę, warto to zrobić, gdyż skutki uszkodzenia elementów rozrządu zazwyczaj są o wiele kosztowniejsze w naprawie.


6. Czynnik chłodzący klimatyzacji + ozonowanie

Kupując auto dość częstym sloganem jaki słyszymy, jest "klima działa, ale nie jest nabita". O ile znaczny ubytek czynnika chłodzącego związany z nieuzupełnianiem go przez wiele lat można zrozumieć, tak awaria układu i związany z tym możliwy wyciek czynnika będzie już kosztowniejszą naprawą. Przy założeniu jednak, że klimatyzacja chłodzi, ale bardzo słabo, a dodatkowo niezbyt przyjemny zapach wydobywa się z kratek nawiewu, warto pokusić się o serwis klimatyzacji, na który składać się będzie uzupełnienie czynnika chłodzącego oraz ozonowanie układu, którego głównym zadaniem jest eliminacja bakterii i grzybów z układu. Koszt takiego pełnego serwisu wyniesie zazwyczaj około 200 zł, natomiast podobnie jak w przypadku filtra kabinowego - chodzi o czystość powietrza oraz szybkie odparowywanie szyb (np. podczas deszczu).


7. Stan bieżnika i ciśnienie w oponach

Punkt bardziej do skontrolowania niż koniecznej wymiany, gdyż zazwyczaj osoby sprzedające auta dbają, aby nie sprzedawać auta na "łysych" oponach. Komisy wiedzą, że stan bieżnika jest dla kupujących dość istotnym elementem, jednocześnie łatwym do sprawdzenia, dlatego też przygotowując auto do sprzedaży często wymieniają opony (nawet na używane z większym bieżnikiem) aby wrażenie klienta było pozytywne.


8. Płyn hamulcowy

Płyn, o którym często zapominamy, a jest on elementem zużywającym się. Płyn hamulcowy ma właściwości higroskopijne, czyli pochłania wilgoć. Drobna nieszczelność w układzie prowadzi do pogorszenia się właściwości płynu hamulcowego, co przekładać się może na mniejszą siłę hamowania. 


9. Klocki i tarcze hamulcowe

Będąc przy płynie hamulcowym, należy też koniecznie sprawdzić same hamulce - stan kloców i tarcz. Często ze względów ekonomicznych kierowcy wymieniają same klocki hamulcowe, a tarcze zostawiają "na przyszłość". Dla własnego bezpieczeństwa i spokoju sumienia warto sprawdzić zarówno grubość okładziny ściernej na klockach, jak i stan tarcz i w razie potrzeby wymienić niezbędne elementy, pamiętając aby wymieniać stronami (np. cały przód lub cały tył), aby zapobiec sytuacji, że jedna strona samochodu hamuje lepiej lub gorzej i nagle samochód zaczyna podczas hamowania ściągać do prawej lub lewej strony. 


10. Elementy zawieszenia

Problemy z zawieszeniem często można już usłyszeć podczas jazdy próbnej. Warto też podjechać przed zakupem na stację diagnostyczną. Wtedy też diagnosta będzie mógł skontrolować zarówno tłumienie amortyzatorów jak i luzy przy mocowaniu poszczególnych elementów wahaczy oraz zdiagnozować skąd pochodzą wszelkie stuki. Jeżeli nie byliśmy na stacji diagnostycznej przed zakupem, warto podjechać po zakupie, jeżeli stwierdzimy, że samochód dziwnie się prowadzi, zbyt mocno buja, słabo hamuje itp. Być może będzie trzeba wymienić jakiś element zawieszenia, który powodował dziwne (a czasem niebezpieczne) zachowanie auta. Lepiej zrobić to na przeglądzie po zakupie, aby potem już tylko korzystać z bezawaryjnego auta.


Jak widać z powyższej listy, nie należy przeznaczać całego budżetu na zakup auta. Warto zostawić margines na niezbędne wymiany i naprawy, gdyż nie zawsze jesteśmy w stanie wyłapać wszystkie usterki na etapie kilkunastominutowych oględzin. Warto mieć zawsze w pamięci, że jakiś % sprzedających pozbywa się auta, gdyż nie chce już w nie inwestować, wiedząc, że jest kilka rzeczy do zrobienia, nie licząc, że części rzeczy może także nie być świadomym.

Wymiana oleju z filtrami jest dobrą praktyką zawsze przy zakupie nowego auta. Pozostałe punkty należy koniecznie sprawdzić, aby uniknąć niespodzianek - czy to kosztowych (jak np. przerwanie paska rozrządu) czy niebezpiecznych (jak np. problem z hamulcami czy zawieszeniem).