portal darmowych ogłoszeń i aukcji motoryzacyjnych

portal darmowych ogłoszeń i aukcji motoryzacyjnych

4 sposoby na oszczędzanie sprzęgła

Jak jeździć, aby wydłużyć okresy między wymianami

Mechanizmy sprzęgła stanowią bardzo istotny element podczas codziennej jazdy autem, odpowiadając po części za przeniesienie momentu obrotowego z silnika na koła. Uślizg sprzęgła wszak bardzo ogranicza sprawność auta. Serwisując ten element, w zależności od modelu auta mamy do wymiany od samej tarczy, przez tarcze z dociskiem i wysprzęglikami, zestawy (tarcza, docisk wysprzęglik i łożysko oporowe) jak i drogie w wymianie, ale coraz powszechniejsze - sprzęgła dwumasowe.

Koszt naprawy tego elementu może wahać się od 500-600 zł, przez 2000 do wielu tysięcy złotych w samochodach klasy wyższej. Jednocześnie przez samą konstrukcję, jest to element zużywalny. Czy można więc w jakiś sposób wydłużyć okresy między serwisami? Można! 

Prezentujemy dziś 4 główne sposoby, na co należy zwracać uwagę, aby maksymalnie odsunąć w czasie najbliższą wymianę.


Ograniczenie jazdy na pół-sprzęgle

Jeżdżąc na tzw. "pół-sprzęgle" czyli długo trzymając wciśnięte je do połowy np. podczas wydłużonego ruszania (a niestety czasami i rozpędzania auta) powodujemy, że tarcza sprzęgła nieustannie lekko się ślizga, tym samym cały czas delikatnie się ściera. Wystarczy tu pamiętać, że jak już napęd "zaskoczy", sprzęgło można bezpiecznie zwolnić, bez obawy o wyłączenie silnika.


Wciśnięte sprzęgło na postoju

Jest to jedna z najgorszych i jednocześnie najczęstszych codziennych przypadłości wielu ludzi. Stojąc w korku czy na światłach, mamy wbity bieg i wciśnięte sprzęgło. Z jednej strony ma to swoje plusy - bo jesteśmy w każdej chwili gotowi do ruszenia z miejsca, bez zbędnego żonglowania biegami. Z drugiej jednak strony częste trzymanie wciśniętego sprzęgła przy zapiętym biegu wpływa destrukcyjnie na aż 4 elementy układu: pompę sprzęgła, wysprzęglik, łożysko oporowe i docisk. 


Ruszanie z piskiem opon

Często spotykana sytuacja, zwłaszcza u młodszych kierowców oraz w samochodach marek uchodzących za nieco bardziej usportowione. Któż z nas nie lubi czasem mówiąc kolokwialnie "zwinąć laczka" z pod świateł. Niestety tak gwałtowny sposób ruszania, bardzo źle wpływa na wycieranie się tarczy sprzęgła. Sprzęgło musi w ułamku sekundy przenieść rozpędzony do kilku tysięcy obrotów na minutę wał korbowy na elementy układu napędowego, które dotychczas pozostawały nieruchome. 


Stosowanie między-gazu

Między-gaz był popularny w czasach, kiedy produkowane były asynchroniczne skrzynie biegów. W momencie wprowadzania skrzyń synchronicznych, technika ta wymarła, acz niepotrzebnie. Stosowanie między-gazu korzystnie wpływa na żywotność mechanizmu sprzęgła, gdyż odciąża sprzęgło z samodzielnego wyrównywania prędkości obrotowej z silnikiem. Zawodowi kierowcy sportowi technikę między-gazu mają opanowaną do perfekcji, gdyż przy zmianach biegów sprawia, że moment obrotowy jest cały czas dostępny. Dodatkowo w porze zimowej jego stosowanie zapobiegnie niekontrolowanemu poślizgowi kół w momencie, kiedy po zmianie biegu, zmieni się gwałtownie środek ciężkości.


Raptem 4 punkty, a umiejętnie je stosując i pamiętając o nich można wydłużyć żywotność sprzęgła i odsunąć znacznie w czasie konieczność jego wymiany. Zapewne najłatwiej będzie pamiętać o dwóch środkowych kwestiach, ale zachęcamy do spróbowania wdrożenia w życie całej czwórki!