portal darmowych ogłoszeń i aukcji motoryzacyjnych

portal darmowych ogłoszeń i aukcji motoryzacyjnych

Drogie polskie autostrady

Jak plasujemy się na tle Europy? Drogo!

Na wakacje, w celach biznesowych czy na wypalenie DPFu. Są takie momenty, że wskakujemy na autostradę, żeby zaoszczędzić czasu czy pojechać nieco wygodniej (o ile nie będzie żadnego wypadku po drodze, bo wtedy z wygodą i oszczędnościami czegokolwiek - nie mają one dużo wspólnego). Dobrze, jeżeli w naszej okolicy znajdują się jeszcze bezpłatne odcinki autostrad. Gorzej, jeżeli są to odcinki z bramkami poboru opłat - wtedy jest drogo. Ale jak drogo? W porównaniu do krajów Europejskich - bardzo!


W dzisiejszy artykule porównamy sobie nasze ceny za popularne odcinki autostradowe z tym, jak wygląda to w innych krajach UE. W części krajów są winiety, w części - podobnie jak u nas - bramki. Aby porównanie było rzetelne, prezentujemy ceny dla tradycyjnego auta osobowego do 3,5 tony (czyli na kategorię B) - bez przyczepy. Ot - zwykła osobówka od Toyoty Aigo po Mercedesa S-klasę.


Zaczynamy od krajowych przykładów

Wyjazd z centrum kraju na zachód np. na Berlin - czyli jedziemy A2 z Łodzi do Świecka - z uwagi na zarządzanie trasą przez 2 osobne podmioty, płacimy wg. dwóch różnych stawek za kilometr

- ze Strykowa pod Łodzią do bramek Konin Wschód (99 km) - płacimy 9,90 zł

- z Konina do Świecka przy granicy z Niemcami mamy 255 km - płacimy 78 zł

razem - odcinek Stryków - Świecko (354 km) przejedziemy za 87,90 zł


Kolejnym płatnym odcinkiem jest np. przejażdżka z Wrocławia do Krakowa. Tutaj także są odcinki płatne wg. dwóch różnych stawek. I tak

- z pod Wrocławia (Krajków) do węzła Sośnica (koło Gliwic) mamy 162 km i zapłacimy 15,10 zł

- po okrążeniu Śląska na bramkach w Brzęczkowicach wskakujemy na "Autostradę Małopolską", którą jedziemy ok. 60 km - płacimy 10 zł

razem - odcinek z Wrocławia do Krakowa zawierający część odcinków płatnych i część darmowych będzie nas kosztował 25,10 zł


Ostatnim odcinkiem płatnej autostrady jest odcinek łączący gród Kopernika - Toruń, z pilnowanym przez Neptuna - Gdańskiem. Odcinek mający 152 km przejeżdżamy za 29,90 zł. Potem jeszcze kilka kilometrów i jesteśmy np. na molo w Sopocie (gdzie prawdziwe wydatki dopiero się zaczynają, ale to już te milsze koszty).


Jak wspominaliśmy na początku, część krajów Europejskich posiada system winiet lub e-winiet (winiety to naklejki na szybę, e-winiety - ot po prostu elektroniczna rejestracja naszego auta w systemie na wybrany okres czasu). Sprawdźmy jak się kształtują ceny takich winiet i na jaki okres można je zakupić... bo w pierwszym naszym przypadku, wracając z Niemiec do Łodzi, te 88 zł zapłacimy drugi raz, przez co autostrada w 2 strony wyniesie nas ponad 170 zł!


Wspominając ceny winiet, należy zauważyć, że inna cena będzie obowiązywać przy zakupie winiety w Polsce (marża PZMot) a inna np. zakupiona na stacji paliw w danym kraju. Jako, że Polskie autostrady mają swój oficjalny cennik, tak i na winiety również weźmiemy pod uwagę oficjalne ceny. Dla łatwiejszego porównania cen, weźmy cennik kantorowy z dziś (8.04.2019) ze strony kantory.pl, który wynosi 4,31 zł dla Euro.



Austria

10 dni - 9,20 Eur

2 miesiące - 26,80 Eur

Rok - 35,50 Eur

Już w pierwszym przypadku - bogatej Austrii - widzimy, że coś tu się nie zgadza. Roczna winieta na wszystkie autostrady w tym kraju kosztuje 153 zł czyli ponad 20 zł mniej niż przejażdżka Łódź-Świecko-Łódź. Może w takim razie po prostu Austria ma mało autostrad? Błąd. Całkowita długość austriackich autostrad to 1771 km.



Węgry

- tygodniowa (ważna 10 dni) - 3500 HUF

- miesięczna - 4780 HUF

- roczna - 42980 HUF

Węgry są nieco droższe w zestawieniu. Dla przeliczenia 100 HUF to 1,12 zł - co daje nam roczną winietę na wszystkie autostrady w kwocie 481,38 zł, natomiast na szybki wyjazd wystarczy nam 43 zł na tygodniowe zwiedzanie tego kraju.



Bułgaria

- weekend - 10 BGN

- tygodniowa - 15 BGN

- miesięczna 30 BGN

W słonecznej Bułgarii walutą jest Lew Bułgarski, którego średni kurs kantorowy wynosi 2,30 zł. Oznacza to, że za miesięczne korzystanie z bułgarskich autostrad, których jest ponad 1200 km zapłacimy raptem niecałe 70 zł. Aż chce się jechać na tamtejsze złote piaski.



Słowacja

- 10 dni - 10 Euro

- 30 dni - 14 Euro

- roczna - 50 Euro

Nasi południowi sąsiedzi rozwiązali sprawę opłat drogowych poprzez elektroniczny system e-winiet. Słowacy nie dominują może w ilości autostrad, bo mają ich w sumie w granicach 700 km, ale wydaje się, że całkiem godziwie rozwiązali temat stawek za przejazd nimi.



Szwajcaria

- wyłącznie winieta roczna 40 CHF (154 zł)

Szwajcarzy dla aut do 3,5 tony temat winiet rozwiązali w mało skomplikowany sposób, który niekoniecznie spodoba się osobom przejeżdżającym turystycznie, gdyż nie ma tu winiet tygodniowych czy miesięcznych. Nie planując częstych przejazdów przez Szwajcarię można rozważyć objazd tego niewielkiego kraju poprzez inne Państwa, gdyż czy to przejedziemy jednorazowo czy codziennie przez rok - zapłacimy stałą winietę roczną 154 zł. Co najciekawsze, mimo dość niewielkiego rozmiaru samego Państwa (ok. 1/7 powierzchni Polski), posiada aż 1300 km autostrad!


Zamiast winiet, część krajów posiada podobnie jak u nas - bramki poboru opłat, gdzie płacimy za przejechane odcinki. Jest tak np. we Francji, Włoszech czy Hiszpanii. Jak więc wyglądają autostrady płatne w modelu takim jak u nas, tylko w innych krajach? Sprawdźmy!


Włochy

Zakładając, że do Włoch wjeżdżamy od strony austriackiej, rozpoczynamy jazdę autostradą w miejscowości Tarvisio. Przykładowe ceny do poszczególnych znanych miast są następujące:

- Wenecja - 210 km - 17,50 Euro (75,43 zł)

- Florencja - 462 km - 36,10 Eur (155,60 zł)

- Rossano (sam dół Włoch - "śródstopie" włoskiego buta) - 971 km - 71,50 Euro (308,17 zł)

- Rimini (421 km) - 32,20 Euro (138,79 zł)

- Rzym (730 km) - 54,60 Euro (235,33 zł)

Słoneczne Włochy w porównaniu do Polski wychodzą więc sporo drożej pod względem cen autostrad.



Francja

Sieć autostradowa we Francji liczy ponad 11000 km! Z czego prawie 9000 km to odcinki płatne. Co najciekawsze, sa one zarządzane przez około 10 firm, przez co jak wiadomo - przejazd nimi może się sporo różnić w cenie. Podamy dla przykładu kilka odcinków:

Paryż - Lille (wjazd od Belgii) - ok. 215 km - 16,9 Eur (72,84 zł)

Verdun - Dijon - ok. 270 km - 33,70 Eur (145,59 zł)



Hiszpania

Jest to kraj ciekawy i specyficzny. Dlaczego? Bo w którym innym kraju wzdłuż płatnych autostrad można spotkać bezpłatne drogi ekspresowe, na których dodatkowo jest taki sam limit prędkości? 

Sprawdźmy, czy drogi płatne jakkolwiek zachęcają stawkami za przejazd. 

AP-68 Bilbao - Zaragoza - 303 km - 32,85 Eur (141,59 zł)

AP-2 Alfajarin (koło Saragossy) - Terragona (nad morzem Śródziemnym) - 215 km - 28,50 Eur  (122,84 zł)


Na koniec informacja, która dla wielu jest miodem na serce (a i pewnie portfel także). Są kraje, które za przejazd autostradami nie chcą ani grosza. I to jest ich całkiem sporo! Mają one co prawda jednostkowe przypadku poboru opłat, natomiast są to opłaty jedynie za jakieś konkretne mosty czy tunele. Do takich państw należą: Belgia, Czarnogóra, Dania, Estonia, Finlandia, Holandia, Łotwa (bezpłatna do 3 ton), Liechtenstein, Luksemburg, Niemcy (chodzą plotki, że jedynie do października 2020), Szwecja, Wielka Brytania.


Sumując koszty podróży wakacyjnych warto wiedzieć, czy potrzebujemy winiet czy zastaną nas bramki na autostradach zarówno pod kątem ewentualnego mandatu za brak winiety, jak i przy kalkulacji kosztów - czy korzystniej mimo wszystko będzie pojechać własnym autem czy skorzystać z samolotu, a na miejscu wypożyczyć auto w wypożyczalni lub korzystać z innych dostępnych na miejscu form transportu. 

Jeżeli natomiast weźmiemy pod uwagę porównanie opłat, to winieta jest zawsze tańszą propozycją od opłat na bramkach. Może by je wprowadzić i u nas?