portal darmowych ogłoszeń i aukcji motoryzacyjnych

portal darmowych ogłoszeń i aukcji motoryzacyjnych

Duże i niedrogie

Auto dla kierowcy XXL

Patrząc po współczesnej motoryzacji i postępującemu zmniejszaniu się nawet dużych samochodów (wyewoluowanie segmentu crossover z suv'ów) można dojść do wniosku, że i ludzie są coraz niżsi i mniejsi. Z drugiej jednak mamy wrażenie, że coraz więcej wśród nas jest osób XXL, które jak tak dalej pójdzie mogą mieć problem z zakupem auta dla siebie.

Napisał do nas Pan Robert ze Szczecina, z żalem, że coraz ciężej znaleźć wygodne auto dla kogoś nieco większego. Samochody maleją, te większe są często tak "zabudowane" we wnętrzu, że nawet z pozoru w dużych gabarytowo autach, miejsca za kierownicą jest dziwnie mało. Przytacza nam przykład BMW X6 swojego kolegi, które to z zewnątrz jest autem bardzo dużym, a po wejściu do środka przeżył szok, gdyż było mu dziwnie ciasno. Co prawda X6 nie mieści się w jego budżecie, ale nawet gdyby się mieściło, to raczej pominąłby ten model. A jaki to budżet? Nasz czytelnik wspomina, że ideałem byłoby oscylować wokół 25.000 zł i postępując nieco pragmatycznie wskazuje na roczniki 2006-2008, wychodząc z założenia, że im mniej elektroniki, tym mniej do zepsucia.

Bez różnicy jest także napęd - czy diesel czy benzyna, przód, tył, 4x4 - obojętnie. Główną kwestią jest ilość miejsca dla kierowcy, ale jeżeli cały samochód również będzie duży, to będzie to tylko zaletą.


Spójrzmy więc na rynek, czy znajdzie się coś, co mogłoby być dobrym pomysłem dla naszego czytelnika.



Hyundai i30 II 



Pierwsza propozycja i zapewne pierwszy szok. Model i30 jak wiadomo jest typowym kompaktem - konkurentem Golfa czy Civica. Mało kto jednak zauważył, ile jest w tym aucie miejsca dla kierowcy. Mówimy tutaj o testowanej swego czasu przez nas II generacji (od 2011 roku). Może rocznik jest nieco powyżej zakresu wskazanego przez Pana Roberta, ale Hyundai i30 nie należy do szczególnie awaryjnych aut, zaś miejsca dla kierowcy jest nad wyraz dużo. Dość powiedzieć, że jeden z naszych pracowników jest "człowiekiem wielkiego serca i wagi" i w i30'tce czuł się bardzo swobodnie. Silnikowo polecamy oczywiście modele wg. zasady - im większa pojemność tym lepiej. Może i30 daleko gabarytem do kolejnych aut w naszym zestawieniu, to jednak podstawowe kryterium jest spełnione! A kosztem mniejszego gabarytu zyskujemy kilka lat na wieku auta.



Ssangyong Rexton


Fot. M 93 / Wikipedia - SsangYong Rexton W RX200e-XDi Sapphire (2. Facelift)


Ssangyong - najstarsza koreańska marka, od początku produkująca auta, które nie boją się terenu - głównie na zamówienie wojska. Od dłuższego czasu przestawiła się na produkcje aut cywilnych i wychodzi jej to całkiem nieźle. Wiadomo, starsze modele nie są może zbyt finezyjne stylistycznie, ale są to auta na ramie, o prostej konstrukcji, ubogiej w zaawansowaną elektronikę (modele z 2013-2014 roku nie mają nawet komputera liczącego spalanie), ale za to uzbrojone są w sensowne napędy! Stałe 4x4, silnik 2,7 diesel od Mercedesa (uchodzący za ostatni pancerny diesel), automatyczna skrzynia biegów również od Mercedesa - znany i lubiany, pancerny model 722.6. Samochód jest duży, wysoki, przestronny i pojemny. Zarówno część pasażerska jak i bagażnik - XXL! Dodatkowo dzięki jeszcze stosunkowo niskiej popularności marki na naszym rynku, ceny są wręcz śmieszne. W granicach 25000 zł możemy znaleźć egzemplarze z lat 2007-2009!



Chrysler Pacifica



Jak przestronne wnętrza i duża ilość miejsca za kierownicą, to kierunek "z za wielkiej wody" jest chyba naturalny. Na początku chcemy zwrócić uwagę na Chryslera Pacifica. W czasach produkcji miał on co nieco wspólnego z Mercedesem klasy R. Auto bardzo duże, przestronne, a za kierownicą wręcz ogrom miejsca. Do tego słusznego rozmiaru silniki - polecamy zwłaszcza benzynowe V6 o pojemności 3,5 litra i bardzo wygodne fotele. Swoją drogą chyba wszystkie silniki amerykańskie świetnie współgrają z instalacją LPG, ale na solidność 3,5 litra V6 pozytywnie zwraca uwagę najwięcej mechaników.

Co charakterystyczne, Pacifica jest 6-osobowa! Wszystko dla maksymalizacji miejsca we wnętrzu. Po co w środkowym rzędzie mają się ściskać 3 osoby, jeżeli można zamontować 2 królewskie fotele i wygodny podłokietnik. Auto jest jak widać niemal projektowane pod klientów potrzebujących dużej ilości miejsca i wygody!

Za 25.000 bez problemu znajdziemy Pacificę z roku 2007, często już z instalacją gazową oraz z bardzo bogatym wyposażeniem - nie rzadko obejmującym nawet odtwarzacz DVD i otwierany z sufitu ekran.



Ford Ranger


Fot. M 93 / Wikipedia - Ford Ranger 3.2 TDCi Wildtrak Doppelkabine (III)


Pickupy to wolność, wielkość i przestrzeń (w tym też ta ładunkowa). To ten typ auta, który mimo, że jeszcze stanowi niewielki procent (jeśli nie promil) aut na ulicach, to wjedzie prawie wszędzie i przewiezie dużo. Jedyny minus, to parkowanie na ciasnych parkingach pod marketami - ale na szczęście nie wszystkie markety mają ciasne parkingi. Pickup to duże auto dla dużego człowieka.. a jakby z czasem jeszcze zabudować "pakę", bo w przewidzianym budżecie raczej będą mieściły się auta z otwartą przestrzenią ładunkową, to mamy prawie tzw. Full-Sized SUV w stylu Lincolna Navigatora czy Chevroleta Suburbana, gdyż właśnie ten typ aut w Ameryce jest tworzony na bazie pickupów, z których robi się ogromne SUVy. Dzięki temu, że nasz czytelnik mieszka w Szczecinie, uważamy, że dobrym pomysłem byłoby poszukanie auta w Niemczech, gdyż na naszym krajowym rynku jest stosunkowo niewielka ich oferta - nie ma w czym wybierać za mocno. Roczniki? Raczej dolna granica zakresu czyli 2006-2007, gdyż auta te dobrze trzymają wartość - często do napędu pickupów (wielu marek) montuje się silniki z gamy aut dostawczych, a nie osobowych, przez co są one mniej wysilone na mocy, ale za to trwalsze. Stąd też dobre trzymanie wartości aut tej klasy.



Chrysler 300C



Myśląc o 300C, myślimy "gangsterska fura". Nic bardziej mylnego... w bagażniku producent zamontował uchwyt do otwarcia klapy bagażnika od środka, więc marna byłaby przydatność tego auta dla owej grupy docelowej. W ujęciu bardziej realnym 300C to twór koncernu Daimler-Chrysler, co oznacza, że swoje 3 grosze dodał tutaj też Mercedes. Objawia się to w np. 3-litrowym dieslu, czy też skrzyni automatycznej 722.6! Oczywiście amerykańskość auta zapewniają dostępne również potwory benzynowe od V6 do V8 HEMI! Wspominaliśmy już, że amerykańskie silniki świetnie nadają się pod instalację LPG? 300C to zarówno ogromny sedan jak i kombi (warto też rozglądać się za modelem bliźniaczym - Dodge Magnum, częściej występującym w odmianie kombi).

Podobnie jak modelu Pacifica, ogrom miejsca we wnętrzu sprawia, że każdy, nawet nieco potężniejszy kierowca poczuje się wygodnie i komfortowo. W budżecie naszego czytelnika bez problemu znajdziemy modele z 2007 roku, z dobrym wyposażeniem, skórzaną tapicerką i 3-litrowym dieslem.



Dodge Nitro


Fot. RL GNZLZ from Chile / Wikipedia - Dodge Nitro SXT 2.8 CRD 2008


Kolejny model rodem ze Stanów o mocno agresywnej, twardej i niemal brutalnej stylistyce nadwozia. Jak większość aut ze stanów oferuje dużą ilość miejsca w środku. Dodatkowo ma bardzo praktyczny patent w bagażniku - podłoga bagażnika na rolkach wysuwa się poza auto, przez co nie ma potrzeby "nurkowania" wgłąb bagażnika, gdyż można sobie wysunąć jego zawartość jak szufladę na zewnątrz. Wnętrze auta, z jednej strony wygląda bardzo przestronnie, z drugiej sugeruje, że projektant zamiast ołówka i kartki do projektowania jego użyć mógł siekiery, gdyż jest dość dużo linii prostych. Można powiedzieć, że wnętrze jest dość kubistyczne. Ma swoich zwolenników i przeciwników - wszystko zależy od gustów i preferencji. 

W naszym kraju najpopularniejszym silnikiem był 2,8-litrowy diesel łączony z Mercedesowską skrzynią automatyczną. Taki duet nie sprawia większych problemów i bez problemu można go polecić.



Ford S-Max


Fot. M 93 / Wikipedia - Ford S-Max Titanium S (Facelift)


Ostatnią naszą propozycją jest Ford S-Max. To co prawda typowe auto rodzinne, no ale duża rodzina potrzebuje dużo miejsca, a o to nam wszak chodzi. Dzięki dość znacznej wysokości auta, wsiadanie do środka jest wygodne i bezproblemowe Za kierownicą S-Maxa miejsca jest bardzo dużo. Wygodny fotel, duży zakres regulacji kierownicy, ogromny bagażnik, a do tego 2-litrowy diesel pochodzi z linii produkcyjnej PSA, jako osławiony 2,0 HDI, który uchodzi za bardzo mocną i trwałą konstrukcję. Założony budżet pozwoli na wybór w rocznikach 2009-2010, a jako, że są to auta typowo rodzinne, to jest nieco mniejsza szansa, że będą po mocnych stłuczkach.



Problem naszego czytelnika dotyczy potencjalnie całkiem sporej ilości kierowców, którzy próbując znaleźć auto pod swoje potrzeby muszą dużo modeli oglądać, przymierzać się, czasem zaskakiwać (kiedy to duże auta są w środku mocno obudowane, przez co przestrzeni na nogi nie ma zbyt wiele). I tak jak kryteria wyboru każdy kierowca ma inne, to jednak staraliśmy się zebrać naszym zdaniem najlepsze propozycje jeżeli chodzi o ilość miejsca dla kierowcy w różnych typach aut, w określonej przez Pana Roberta cenie i roczniku. Mamy nadzieję, że poza naszym czytelnikiem powyższe propozycje przypadną do gustu także innym kierowcom, stojącym przed wyborem czegoś ciekawego dla siebie. 

A Ty, jakie auto byś wybrał wg. kryterium kierowcy "XXL"? Daj nam znać w komentarzu na naszym Facebooku! https://www.facebook.com/AutoMotoStrefaPL