portal darmowych ogłoszeń i aukcji motoryzacyjnych

portal darmowych ogłoszeń i aukcji motoryzacyjnych

Duży SUV lub terenówka

W poszukiwaniu dużego, wygodnego i mocnego SUVa

Popularność naszego cyklu poradnikowego "AMS pomaga w wyborze" sięgnęła już nawet zagranicy. Zgłosił się do nas Pan Krzysztof - Polak, mieszkający i pracujący od kilku lat w Niemczech. Pan Krzysztof jak wspomina ma mętlik w głowie, gdyż poza określonym budżetem na kolejne auto w wielkości 25-30 tys. Euro, ma 6 konkretnych modeli aut, które rozważa i które spędzają mu sen z powiek. Jako, że mieszka w niewielkim miasteczku stosunkowo z dala od największych aglomeracji, nie ma możliwości przejechania się większością z rozważanych aut. Z drugiej strony nie chce też wtopić gotówki, jeżeli któryś z rozważanych egzemplarz miałby okazać się szczególnie awaryjny (statystycznie). Oczywiście postaramy się pomóc! Lista rozważanych aut prezentuje się następująco:

Jeep Grand Cherokee 3.6 V6

Fiat Freemont 3.6 V6

Toyota Highlander 3.5 V6

Audi Q7 3.6 V6

Volkswagen Touareg 3.6 V6

Hyundai Santa Fe 3.3 V6


Duże SUV'y i terenówki nie byłyby tym czym są, bez potężnych silników. Tutaj na szczęście jest dobrze, gdyż Pan Krzysztof rozważa silniki o pojemności ponad 3 litrów - wskazał nawet konkretne silniki przy każdym z poszukiwanych aut. Wydaje się, że to silniki w sam raz na niemieckie autostrady. Nasz czytelnik liczy się z tym, że niektóre modele w przewidzianym budżecie będą nieco starsze, a inne nieco młodsze - natomiast wiek w tym przypadku ma trzeciorzędne znaczenie, gdyż te auta podobają się z zewnątrz i od wewnątrz. Czytelnik nasz również widziałby w wyposażeniu coraz popularniejsze obecnie automatyczne skrzynie biegów - na które także zwrócimy uwagę sprawdzając opinie o wykorzystywanych modelach. Kwestii wyglądu poruszać nie będziemy, gdyż wygląd jest zawsze kwestią gustu, a wszystkie modele zakładamy, że podobają się naszemu czytelnikowi w równym stopniu. Skupimy się więc bardziej na kwestiach mechanicznych i użytkowych. A więc zaczynamy...



Jeep Grand Cherokee 3.6 V6


W przypadku Grand Cherokee w przewidywanym budżecie mieszczą się auta z roczników 2013/2014 tuż po liftingu. Modele te posiadają stały napęd na 4 koła, co niestety niezbyt korzystnie wpłynie na zużycie paliwa, ale z tym nasz czytelnik się liczy, gdyż podobnej wielkości silniki są w każdym z modeli. W modelach poliftowych główną zmianą techniczną, było utwardzenie zawieszenia, co było podyktowane nieomal oblanym testem łosia w modelu przedliftowym. Z drugiej jednak strony autostrady w Niemczech należą do dobrych jakościowo, więc wszelkie trasy będą przyjemnością. Sam silnik jest bardzo udaną konstrukcją, która to dodatkowo tym Jeepie została bardzo dobrze wyciszona. Z kabiny silnik jest ledwosłyszalny! Zapewne jest to także zasługa 8-biegowej skrzyni automatycznej produkcji ZF 8HP45, która jest także stosowana w wielu innych autach, takich jak BMW 760, BMW 5 GT, Rolls Royce Ghost, Jaguar XKR, Chryslery, Dodge czy Audi A8 od 2010 roku. Do głównych bolączek tej skrzyni należą awarie sterownika skrzyni, a także (co pewnie ma związek z tym pierwszym) jej "niezdecydowanie". Zdarza się, że skrzynia często z nieuzasadnionych powodów szuka biegu optymalnego, przerzucając je między sobą, co może denerwować. Pojawiają się także opinie o dziwnie działającym systemie klimatyzacji, który to w chłodne dni najpierw przegrzewa auto powyżej zadanej temperatury, żeby potem je schłodzić do zadanej - zamiast powoli zwiększać temperaturę, aż do jej ustabilizowania. W efekcie w jesienią czy zimą najpierw można się spocić, aby dopiero potem dojść do właściwej temperatury.



Fiat Freemont 3.6 V6


Drugim na liście modelem jest model Freemont od Fiata z prawdopodobnie tym samym silnikiem, jaki jest montowany w Jeepie, o mocy homologacyjnej mniejszej raptem o 6 koni, więc trudno będzie napisać więcej o silniku ponad to co w Jeepie. W zakładanym budżecie mieszczą się egzemplarze z lat 2014-2016. Jako, że o silniku nie mamy nic złego do ostrzeżenia, przejdźmy więc do skrzyni biegów, która w tym przypadku jest autorstwa Chryslera. Jest to skrzynia 62TE, która jest rozwinięciem doskonałych skrzyń 4-biegowych od Chryslera (41TE). Skrzynia ta montowana jest co naturalne w wielu Chryslerach i Dodge'ach. Konstrukcja ta ma 6 biegów klasycznych oraz tzw. nadbieg na autostradę. Skrzynia ta, tak jak w chyba wszystkich konstrukcjach amerykańskich jest nieco wolniejsza od europejskich i japońskich konkurentów, co jednak może pozytywnie odbijać się na jej bezawaryjności. Z jednego z poprzednich artykułów o polecanych automatach (przeczytaj klikając TUTAJ ), wiemy, że często skrzynie amerykańskie, które są nieco wolniejsze w zmianie biegów, są także trwalsze, więc w tym przypadku może być podobnie. Po rozpędzeniu się, wypadałoby czasem zahamować - i tutaj można usłyszeć od kierowców narzekanie, na większą częstotliwość wymiany klocków hamulcowych niż w przypadku innych aut. Być może zostały założone stosunkowo niewielkie tarcze, przez co klocki szybciej się zużywają. Pojawiają się także sporadyczne sygnały o pojawianiu się korozji (choć opinie te dotyczyły modelu 2012).



Toyota Highlander 3.5 V6



Auto bardzo mało popularne (na mobile.de w podanym zakresie cenowym nie było żadnego egzemplarza, w Polsce można znaleźć dosłownie kilka w rocznikach 2016-2017). Zwyczajowo było importowane z USA, przez co trzeba szczególnie dokładnie oglądać każdy egzemplarz "jak mocno był bity", gdyż egzemplarzy, którymi nie opiekował się blacharz praktycznie nie ma na rynku. Warto więc świadomie wybrać konkretny egzemplarz. O 3,5-litrowym silniku użytkownicy piszą w samych superlatywach. Elastyczny, zrywny, wolnossący silnik, który montowany jest również w Lexusie. W zakresie automatycznych skrzyń biegów tym razem dużo nie jesteśmy w stanie powiedzieć, gdyż według specyfikacji mogło być użytych kilka różnych modeli skrzyń. Z drugiej jednak strony, z artykułu o polecanych skrzyniach automatycznych wynika, że Toyota/Lexus nie miały nigdy problemów ze skrzyniami automatycznymi montowanymi do aut z dużymi silnikami. Highlander dzieli płytę podłogową z Lexusem RX350, dzięki czemu miejsca we wnętrzu nie powinno zabraknąć - wszak auto jest gabarytów porównywalnych z Land Cruiserem! Jedynie przy rozłożeniu 3 rzędu siedzeń, podróż w 7 osób to z uwagi na ograniczony wtedy bagażnik raczej weekendowy wypad niż 2-tygodniowe wakacje. Jednak po złożeniu ostatnich siedzeń do poziomu, 5 osób może wyjechać nawet na miesiąc!



Audi Q7 3.6 V6


Tak jak Q7 jest ogólnie bardzo popularnym modelem, tak wersja z silnikiem 3,6 jest niemal białym krukiem. Wersja z tym silnikiem produkowana była tylko do 2009 roku (modele z lat 2010/2011 z tym silnikiem trafiają się naprawdę sporadycznie). W późniejszych latach silnik 3,6 zastąpiono jednostką o pojemności 3,0. Silnik sam w sobie jest konstrukcją stosunkowo bezawaryjną, a jedyne na co zwracają uwagę jego posiadacze to jego specyficzny dźwięk. Automat montowany w Q7 to ZF 6HP19A, który nie grzeszy bezawaryjnością - seria 6HP znalazła się na naszej liście automatycznych skrzyń biegów, na które należy uważać (przeczytaj klikając TUTAJ) co w połączeniu z faktem, iż maksymalną moc silnik generuje przy 6200 obr/min nie zwiastuje zbyt bezproblemowego użytkowania. Na duży plus za to zasługuje wykończenie wnętrza, które stoi na nieco wyższym poziomie od sporo młodszego Jeepa czy Fiata.



Volkswagen Touareg 3.6 V6


Brat bliźniak Audi Q7 pod względem płyty podłogowej i silnika. Dzięki nieco niżej pozycjonowanej marce, w zakładanym budżecie osiągalne są egzemplarze z lat 2011-2013. W odróżnieniu jednak od Audi, VW zastosował 8-biegowy automat Aisin TR-80SD, który był jedną z pierwszych skrzyń 8-biegowych w historii (modele ZF miały swoją premierę później). Skrzynia montowana jest głównie w autach koncernu VAG - czyli poza Tuaregiem, także w niektórych konfiguracjach Audi Q7 oraz Porsche Cayenne. Przez stosunkowo wąski wybór aut, mało jest realnych opinii o niej. Rozglądając się głębiej po opiniach nt. Touarega, można się zadziwiająco często natknąć na określenie "smutne wnętrze" - w porównaniu do bliźniaczych konstrukcji od Audi czy Porsche. 



Hyundai Santa Fe 3.3 V6


Listę rozważanych aut zamyka Hyundai Santa Fe z bodaj największą dostępną jednostką napędową 3,3 litra. Jednostka produkowana w USA, znana, bardzo trwała - przy regularnych serwisach 500.000 km to dla niej nic nadzwyczajnego. Zakładany budżet pozwoli nam na wybór względnie najświeższych egzemplarzy, gdyż mówimy tu o rocznikach 2017-2018, co niestety rodzi problem, gdyż w nowszych egzemplarzach silnika 3,3 V6 niestety nie stosowano. Natrafimy jedynie na silnik 2,4 o mocy 188 KM, który również jest świetną konstrukcją, choć do potęgi 3,3 V6 nieco mu brakuje. Przeglądając ogłoszenia na niemieckich stronach, bardzo trudno jest odnaleźć egzemplarz z automatyczną skrzynią biegów (na mobile.de w tym momencie nie ma ani 1 egzemplarza z automatem), więc są też duże szanse, że w przypadku nowej "Santafki" trzeba będzie zaakceptować skrzynię manualną. 

Jako, że jest to model można powiedzieć wręcz nowy, nie ma tu mowy o występujących awariach, które byłyby statystycznie udowodnione. Ot po prostu budżet jest na tyle wysoki, że pozwala na zakup niemal nowego auta!


Po opisaniu każdego z rozważanych modeli pozostaje podsumować temat i spróbować wskazać zwycięzców. Kryteria nasze będą dość mocno subiektywne, ale z drugiej strony rozważając kilka samochodów, ostatecznie trzeba skoncentrować się ograniczeniu wariantów wyboru, aby z 6 zejść chociaż do 3.


Nasza kolejność polecanych aut przedstawia się w następujący sposób:

1. Fiat Freemont 3.6 V6

2. Hyundai Santa Fe 2.4

3. Jeep Grand Cherokee 3.6 V6

4. Toyota Highlander 3.5 V6

5. Volkswagen Touareg 3.6 V6

6. Audi Q7 3.6 V6


Dlaczego tak? Czytelnik nasz wspomniał, że chciałby mieć w aucie automatyczną skrzynię biegów, a ta we Fiacie (pochodząca z grupy Chrysler/Dodge) najlepiej roku jeżeli chodzi o bezproblemową jazdę. Dlatego też Fiata Freemonta (czyli europejską wersję Dodge Journey) umieszczamy na 1 miejscu. 

Miejsce drugie zajmuje Hyundai Santa Fe głównie dlatego, że jest to auto najnowsze z zestawienia. Marka Hyundai ostatnimi czasy bardzo mocno przywiązuje wagę do jakości produkcji oraz designu, dlatego też jeżeli budżet pozwala na prawie nowy egzemplarz, to w tym przypadku warto. Nawet kosztem skrzyni manualnej, gdyż umówmy się - na autostradach i tak za dużo się tych biegów nie zmienia. Z drugiej strony, jeżeli już Pan Krzysztof zdecydowałby się na Hyundaia - może udałoby się znaleźć egzemplarz ze skrzynią automatyczną.

Dlaczego Jeep wylądował na 3 miejscu? Głównie przez skrzynię biegów, która jest dobra i szybka, jednak potrafi być niezdecydowana w wyborze biegu, co może w dłuższej perspektywie irytować. Poza tym detalem Jeep mógłby być spokojnie ex aequo z Fiatem czy Hyundaiem.

Czwarte miejsce należy do Toyoty głównie z powodu jej bardzo ograniczonej dostępności. Jest to świetne, przestronne i względnie bezawaryjne auto, ale wysiłki włożone w poszukiwanie zadbanego egzemplarza w momencie, kiedy trudno o jakiekolwiek egzemplarze (bywają najczęściej z silnikiem 2,7 litra, który do tego gabarytu auta może być nieco mały).

Końcówka stawki należy do VW i Audi głównie z uwagi na różnicę wiekową. Truizmem będzie stwierdzenie, że jeżeli można wybrać porządne auto z lat 2015-2018, to cofanie się do 2011-2012 nie będzie najlepszym pomysłem, nawet jeżeli jakość wykończenia wnętrza stoi na nieco wyższym poziomie - choć w przypadku nowych Jeepów, Fiatów czy Hyundai, różnica ta powoli się zaciera. Sugerujemy więc przyjrzeć się bliżej pierwszej trójce z naszego zestawienia i wybrać auto o najlepszym stanie techniczno-wizualnym z dostępnych.



Jeżeli masz podobne wątpliwości, chcesz kupić auto, ale nie do końca wiesz jakie - napisz do nas na infoaukcje@automotostrefa.pl - pomożemy!

Zachęcamy również do polajkowania nas na Facebooku, aby być zawsze na bieżąco! https://www.facebook.com/AutoMotoStrefaPL/