portal darmowych ogłoszeń i aukcji motoryzacyjnych

portal darmowych ogłoszeń i aukcji motoryzacyjnych

Dylematy moralne samochodów autonomicznych

Czyli kogo poświęcić, a kogo ocalić?

Samochody autonomiczne... na ten moment - pieśń przyszłości. Życie pokaże jak odległej. Pierwsze testy trwają, a pierwsze kolizje czy wypadki są mocno nagłaśniane. I właśnie o wypadkach dziś.

Są przypadki, że ludzie muszą decydować w ułamku sekundy co robić - czy ratować siebie, czy pieszych po wtargnięciu na jezdnię, czy uciekać do rowu, uderzyć w drzewo, w inny samochód - opcji jest wiele, a decyzja musi zapaść natychmiast. Amerykańcy naukowcy (na szczęście nie ci nieznani z dowcipów, a pracujący w MIT) przygotowali ankietę, w której zapytano kierowców-internautów jak powinno się rozwiązywać tego typu dylematy moralne. Ankietę wypełniło prawie 40 milionów respondentów z 233 krajów, a sama idea przypomina klasyczny przykład psychologiczno-etycznego "Dylematu wagonika" (więcej dowiesz się na: https://pl.wikipedia.org/wiki/Dylemat_wagonika). 

Ankieta, którą wypełniali internauci udostępniona jest pod postacią gry Moral Machine (na stronie: http://moralmachine.mit.edu ), w której prezentowanych jest 13 scenek pokazujących różne kombinacje zdarzeń, gdzie uczestnik za każdym razem ma decydować "kogo warto poświęcić i w jakiej sytuacji, aby kogo uratować".

Scenariusze opierają się na sytuacji, kiedy auto wie, że pojawiła się awaria hamulców, nie zdąży wyhamować i ma 2 warianty do wyboru - kto ma zginąć a kto przeżyć. Sprawdźmy, jakie to kolejno dylematy:


1/13 - Ginie dziewczynka, mężczyzna, lekarz (mężczyzna) i dziecko - albo 4 psy


2/13 - Ginie lekarz (kobieta), 2 sportsmenki i 2 psy - albo pasażerowie samochodu uderzającego w przeszkodę - otyły człowiek, kryminalista, osoba bezdomna i lekarz (mężczyzna)


3/13 - Giną: kierownik, osoba otyła, lekarz, sportowiec i wybór jest wg. kryterium płci: kobiety lub mężczyźni


4/13 - W obydwu opcjach ginie: kobieta w ciąży, dziecko i lekarz (kobieta) - opcją do wyboru jest 4 osoba - kobieta otyła - czy ma zginąć czy nie


5/13 - Ginie albo osoba bezdomna podróżująca autonomicznym autem - albo kobieta na przejściu dla pieszych


6/13 - Giną sportowcy (2 mężczyzn i kobieta) lub otyły mężczyzna, kobieta, mężczyzna


7/13 - Giną kobiety (2 normalnej budowy + sportsmenka) lub (2 otyłe + 1 normalnej budowy)


8/13 - Giną 2 kobiety kierowniczki, mężczyzna kierownik oraz 2 kobiety "normalne" albo 3 osoby bezdomne i 2 mężczyzn


9/13 - Ginie mężczyzna i dziecko albo ginie para starszych ludzi


10/13 - Ginie pies i kot jadące autem autonomicznym albo starszy pan i mężczyzna sportowiec


11/13 - Ginie 4 mężczyzn w tym 3 sportowców albo 4 kobiety w tym 3 sportsmenki


12/13 - Ginie chłopiec, osoba bezdomna, pies, 2 kobiety w ciąży (wszyscy jadą autem autonomicznym) albo chłopiec, osoba bezdomna i pies idący przez przejście dla pieszych


13/13 - Ginie 2 starszych mężczyzn, starsza kobieta, mężczyzna i kobieta albo 2 mężczyzn, kobieta, chłopiec i dziewczynka



Jak widać, dylematy moralne do rozwiązania były dość znaczące. Oczywiście można było zaobserwować podobne tendencje w ramach respondentów z danego kraju - wiąże się to albo z kwestią wychowania albo cenienia życia własnego nad życiem innych lub odwrotnie. Zachęcamy swoją drogą do samodzielnego udziału w tym teście.


Po podsumowaniu tych prawie 40 milionów ankiet, wyniki zostały opublikowane w magazynie Nature. Poza wspomnianymi przed chwilą indywidualnymi tendencjami mieszkańców konkretnych państw (gdzie np. mieszkańcy chin bardziej cenią życie pasażerów auta nad życiem pieszych) wyklarowały się 3 główne standardy, które przeważały w wynikach. Są to:

- życie człowieka trzeba chronić z większym priorytetem niż życie zwierząt

- życie większej ilościowo grupy ludzi należy chronić względem grupy ilościowo mniejszej

- życie osób młodszych trzeba chronić bardziej niż życie osób starszych


Czy da się usankcjonować algorytmami sumienie? Naukowcy podpierając się tego typu masowymi ankietami próbują. Jak to wyjdzie - zobaczymy. Nikt chyba nie chciałby znaleźć się w grupie spisanej na straty w wypadku. Swoją drogą czy to nieustanne zrzucanie z człowieka umiejętności, decyzyjności, odpowiedzialności nie sprawi, że ludzkość niedługo nie będzie potrzebna i w dłuższej perspektywie zapanują nad nami maszyny? Daj znać w komentarzu pod tym postem na Fb!




Fot. Daniel Lawrence Lu - Autonomous Waymo Chrysler Pacifica Hybrid minivan undergoing testing in Los Altos, California / Wikipedia