portal darmowych ogłoszeń i aukcji motoryzacyjnych

portal darmowych ogłoszeń i aukcji motoryzacyjnych

Efektywne chłodzenie auta - Poradnik

Sprawdzone sposoby jak skutecznie obniżyć temperaturę w aucie, kiedy jest za ciepło

Lato w pełni. Nowość, prawda? W tym roku miłe ciepełko raczy nas już od paru miesięcy i niech raczy jak najdłużej! Po naszej stronie zostaje pozorna "walka" z tym upałem, aby stał się on dla nas bardziej znośny. W grę wchodzi więc klimatyzacja.

W pozostawionym na otwartym słońcu samochodzie, wnętrze może nagrzać się bez problemu do kilkudziesięciu stopni! Z tego też powodu tyle się mówi, że nie można zostawiać dzieci i zwierząt w aucie. Zazwyczaj pierwszą rzeczą, którą robimy po uruchomieniu silnika, jest włączenie klimatyzacji Skutkuje to zwykle pierwszą falą gorącego powietrza pochodzącą z rozgrzanego układu wentylacji. Zanim układ klimatyzacji zacznie efektywnie działać mija zwykle kilka chwil. Co więc zrobić, aby szybko i skutecznie obniżyć temperaturę wnętrza?


Profilaktyka

Czy przeczuwając, że dzień będzie gorący, można w jakiś sposób zabezpieczyć auto przed temperaturą? Rozwiązań idealnych nie ma, ale co nieco możemy zrobić.

Przede wszystkim warto zaopatrzyć się w srebrną matę odblaskową i umieścić ją na szybie auta - zarówno pod przednią jak i tylną. Odbije ona część promieni słonecznych i zaoszczędzi nam kilku zbytecznych stopni temperatury wnętrza. Posiadając w aucie dach panoramiczny, nie możemy zapomnieć o zasunięciu rolety pod nim tak, aby promienie słoneczne nie dostawały się do wnętrza. Podobnie z szybami - część aut rolety na szyby boczne ma w standardzie, a do innych można je dokupić. Ten sposób przyciemnienia szyb również ograniczy ilość promieni słonecznych wpadających do wnętrza. Podobnie jest z przyciemnianiem szyb folią. Na szybach przednich stopień przyciemniania jest regulowany ustawowo, natomiast na szybach tylnych możemy robić czego dusza zapragnie, a im mocniejsze przyciemnienie tym mniej światła i jednocześnie ciepła dostanie się do wnętrza. Jeżeli natomiast parkujemy na zamkniętym parkingu firmowym, czyli po prostu w miejscu bezpiecznym - warto jest dodatkowo minimalnie uchylić okna, aby wnętrze nie było szczelnie zamknięte. Każdy powiew wiatru w ciągu dnia będzie miał szansę schłodzić wnętrze. Nie trzeba oczywiście wspominać chyba o parkowaniu w cieniu?


Tak gorąco, że nie można wsiąść?

Przede wszystkim należy najpierw pozbyć się zastanego w środku gorącego powietrza. Jeżeli (szczególnie w lato, w bezwietrzny dzień) wnętrze jest na tyle gorące, że nie można nawet wejść do środka - warto jeszcze na parkingu schować szybę przednią w drzwiach pasażera oraz kilka razy otworzyć i zamknąć drzwi tylne za kierowcą.

Otwierając i zamykając drzwi wymuszamy ruch powietrza w kabinie, które wchodzi oknem pasażera z przodu. Tym sposobem po kilku takich ruchach możemy efektywnie zbić temperaturę nawet o 10*C.


Kiedy już jesteśmy w środku

Po zajęciu miejsca na fotelu kierowcy warto albo otworzyć okna. Albo wszystkie 4 albo przynajmniej przeciwległe (tak jak wyżej, przednie prawe i tylne lewe). Po przejechaniu kilkuset metrów, powstałe zawirowania powietrza usuną zgromadzone ciepłe powietrze w środku. Tuż po otwarciu okien, a jeszcze przed ruszeniem z miejsca - czas na klimę!

Klimatyzację ustawiamy najlepiej jako nadmuch na szybę, maksymalna moc, minimalna temperatura. Ustawienie to zapobiegnie uderzenia gorącego powietrza w twarz. Można też ustawić nawiew z otworów centralnych i ustawić je na boki, tak żeby schłodziły w pierwszej kolejności gorące plastiki. Przez pierwsze kilkaset metrów jazdy, chłodzimy samochód z temperatury zastanej tak, aby układ klimatyzacji miał mniej do roboty później. Po przejechaniu pierwszych 500 m, odczujemy znaczną różnicę w temperaturze wnętrza. Pozbywszy się zastanego gorąca, pozwalamy spokojnie pracować klimatyzacji, która to przez te pierwsze kilkaset metrów obniżyła realną temperaturę układu, tak, że z kratek wentylacyjnych zaczyna lecieć miły chłodek.


Temperatura wewnątrz i na zewnątrz wyrównana

Kiedy stwierdzimy, że temperatura na zewnątrz i w środku auta są do siebie już zbliżone (a nadal jest nam za ciepło), warto nieco zmniejszyć siłę nawiewu oraz włączyć obieg zamknięty w kabinie. W tym momencie układ klimatyzacji będzie zasysał powietrze z kabiny, schładzał je i oddawał schłodzone z powrotem do kabiny, obniżając efektywnie temperaturę wnętrza poniżej temperatury na zewnątrz. 

Po uzyskaniu wreszcie optymalnej temperatury, możemy śmiało jeszcze zmniejszyć siłę nawiewu i na mocno schłodzonym układzie klimatyzacji - wyłączyć obieg zamknięty, umożliwiając wpłynięcie powietrza z zewnątrz, które zostanie szybko i efektywnie schłodzone, poprzez odpowiednio prędzej przygotowany i "rozgrzany" układ klimatyzacji. 


Chłodna przewaga aut ekskluzywnych

Poza systemem ogrzewania postojowego Webasto, ekskluzywne samochody mają często opcję programowania także chłodzenia wnętrza. Wiedząc, o której kończymy pracę można tak zaprogramować system, aby na 15/20/30 min prędzej uruchomił chłodzenie wnętrza, dzięki czemu po pracy wsiądziemy prosto do miło wychłodzonego auta. Pozostaje jedynie mieć nadzieję, że takie systemy zaczną być montowane bardziej masowo, a nie tylko do najdroższych aut.


Cieszmy się z lata jak najdłużej...  z nim "łatwiej walczyć" niż z zimą... bo chyba wolicie bardziej +28 od -28*C?