portal darmowych ogłoszeń i aukcji motoryzacyjnych

portal darmowych ogłoszeń i aukcji motoryzacyjnych

Hybrydowe skróty

Rozwiązujemy zagadkę tajemniczych oznaczeń typów hybryd

Samochody elektryczne i hybrydowe są z nami już od jakiegoś czasu. Trend na szeroką skalę zapoczątkowała Toyota Prius. Słynny "prusak" podbił z sukcesem zarówno amerykański rynek jak i Europę. Podobnie na swoim rodzimym rynku hybrydowa Toyota radzi sobie bardzo dobrze. Z czasem do Priusa zaczęły dołączać modele innych producentów - Hyundai Ionic, Nissan Leaf, Opel Ampera itd.

Często przy autach hybrydowych pojawiają się dziwne oznaczenia, które nie dla każdego są jasne. Okazuje się, że aut hybrydowych istnieje kilka typów, które to właśnie symbolizują owe oznaczenia. Chodzi często o to, że producenci mają swoje pomysły na wykorzystanie przepisów prawnych na swoich głównych rynkach czy "delikatne" połączenie auta elektrycznego ze spalinowym, bez konieczności znaczącego zwiększenia ceny.

Wyjaśnijmy zatem co oznaczają takie skróty jak HEV, PHEV, mHEV czy BEV!



HEV - Hybrid Electric Vehicle - hybrydowy pojazd elektryczny


Podstawowy typ napędu hybrydowego, jakim cechuje się np. Prius czy Ionic. W aucie obecne są 2 silniki - tradycyjny spalinowy i elektryczny i to komputer auta decyduje, który silnik jest używany w danej chwili. Jeżeli prędkość jest odpowiednia i akumulatory pełne - samochód jedzie zwykle na silniku elektrycznym. Gdy pojemność akumulatorów zbliża się do zera, komputer przełącza napęd na spalinowy. Zazwyczaj jest także możliwość ręcznego wyboru trybu np. Eco, które wymusza jazdę na napędzie elektrycznym. Z kolei podczas jazdy na silniku spalinowym, akumulatory doładowują się zarówno dodatkowym prądem z pracy silnika, jak i odzyskując energię podczas hamowania. Jest to najszerzej znany i stosowany tandem.

Przykłady aut: wspomniany w tekście Hyundai Ionic oraz Toyota Prius



PHEV - Plug-in Hybrid Electric Vehicle - hybrydowy pojazd elektryczny typu plug-in


Hybryda typu plug-in to rozwinięcie tradycyjnego auta hybrydowego, gdzie poza ładowaniem akumulatorów z silnika spalinowego i odzyskiwania siły hamowania, możemy także ładować akumulatory z ładowarki czy z tradycyjnego gniazdka w garażu. Samochody typu Plug-in mogą posiadać bardziej pojemne akumulatory, aby wydłużyć czas jazdy "na węglu". Niestety dość często posiadają też mniejszej pojemności silniki spalinowe niż ich tradycyjne odpowiedniki, przez co np. po wyjechaniu na dłuższą trasę, można wyzerować zyski z jazdy elektrycznej. Wybierając tego typu rodzaj auta warto się zastanowić jaka jest specyfika naszej jazdy - ile jeździmy w trasach, gdyż mamy wrażenie, że hybrydy typu plug-in przeznaczone są głównie do jazdy miejskiej.

Przykłady aut: Toyota Prius PHV, Mitsubishi Outlander PHEV, Kia Optima PHEV



mHEV - Mild Hybrid Electric Vehicle - łagodny pojazd hybrydowy


Powiedzieć, że mHEV to typ napędu hybrydowego to delikatne nadużycie, gdyż silnik elektryczny w tego typu napędzie jest zbyt mały, aby ruszyć auto. Zadaniem silnika elektrycznego w "łagodnej hybrydzie" jest pełnienie obowiązków rozrusznika i alternatora. Dzięki temu, że z silnika spalinowego "zdejmujemy" niejako napędzanie alternatora, w teorii silnik ten powinien spalić od 10 do 15% mniej paliwa. Drugą zaletą tego typu napędu jest szybsza praca układu Start/Stop, kiedy to zarówno silnik jak i automatyczna skrzynia biegów mogą być szybciej wzbudzane. Akumulatory w tym rodzaju hybrydy ładowane są z silnika spalinowego podczas jazdy na biegu jałowym oraz hamowania silnikiem.

Przykłady aut: Audi A7 MHEV, Skoda Vision X



BEV - Battery Electric Vehicle - pojazd elektryczny zasilany akumulatorami


W gronie prezentowanych powyżej aut z zasilaniem elektrycznym, pojazd określany skrótem BEV to pełen elektryk. Oznacza to, że zarówno napęd (silnik elektryczny) jak i wszelkie systemy samochodu zasilane są z akumulatorów, a samo auto nie posiada silnika spalinowego. Ładowanie akumulatorów odbywa się za to jak w autach typu PHEV - czyli przed odzyskiwanie siły hamowania oraz ładowanie prądem czy to z tradycyjnego gniazdka czy z szybkiej ładowarki.

Przykłady aut: wszystkie modele Tesli, Nissan Leaf, Hyundai Kona electric



Mamy nadzieję, że po lekturze naszego skrótowego artykułu, kiedy tylko usłyszymy któryś z tych skrótów, od razu będziemy świadomi co się kryje w omawianym pojeździe. Warto to znać, gdyż coraz więcej takich aut będzie pojawiało się w reklamach, jak i docelowo na drogach. 

Znając już charakterystykę typów hybryd, jeżeli chciałbyś lub musiałbyś kupić auto z zasilaniem prądem, to jaki byłby to typ? Daj nam znać w komentarzu na Fb: https://www.facebook.com/AutoMotoStrefaPL/