portal darmowych ogłoszeń i aukcji motoryzacyjnych

portal darmowych ogłoszeń i aukcji motoryzacyjnych

LPG na tak czy nie? cz1

Czy instalacje LPG to przeżytek czy jeszcze stanowią dobry pomysł na oszczędności? Liczymy!

Swoisty boom na instalacje LPG był w latach graniczących z 2010 rokiem. Kolejki do punktów montażu LPG ustawiały się na dni, a czasem nawet tygodnie do przodu. Monterzy instalacji gazowych odczuwali swoiste eldorado. Obecnie temat jakby nieco ucichł. Nie ma już takich kolejek na montaż gazu. Czy faktycznie temat LPG przechodzi do lamusa? Sprawdźmy!


Istotą opłacalności montażu instalacji LPG  jest różnica w cenach LPG, wielkość spalania oraz koszt instalacji. Obecnie cena PB95 waha się w granicach 4,70 zł zaś LPG średnio 2,15 zł, a więc kusi. Poziom spalania przy instalacji LPG rośnie w granicach 10-15%, czyli niewiele. Powiedzmy 10 litrów benzyny da około 11,5 litrów gazu, co przy obecnej cenie daje rezultat 47 vs 24,72 zł - Tym bardziej kusi, nawet po doliczeniu co jakiś czas dotankowania kilku litrów benzyny na rozgrzanie silnika. Zostaje temat kosztów instalacji, a ta zależy od silnika. Silniki starszego typu - z pośrednim wtryskiem świetnie radzą sobie na instalacjach sekwencyjnych tzw. IV generacji. Instalacje takie założymy już w granicach 2200-2800 zł dla silnika 4-cylindrowego i około 3500-4200 sześciocylindrowego. Dla silników V8 taka instalacja wyniesie w granicach 5000-6500 zł. Coraz częściej jednak producenci nowych samochodów konstruują silniki z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Instalacje gazowe do tego typu silników są niestety droższe - jest to koszt rzędu 4500 zł dla silnika 4 cylindrowego - czyli dwa razy więcej niż przy silniku z wielopunktowym pośrednim wtryskiem gazu - miejmy nadzieję, że konkurencja zrobi swoje i z czasem te ceny spadną, dla dobra kierowców. W tym przypadku jednak nie będzie występowała różnica między spalaniem LPG a Pb.

Policzmy opłacalność instalacji gazowej dla różnego typu silników:


Silnik 4-cylindrowy - powiedzmy popularny 1,6 MPI 102 KM ze stajni VW. Spalanie na trasie zamyka się w granicach 6,5 l/100 km. Po założeniu gazu wyniesie zapewne około 7,2 - ale przyjmijmy 7,5 litra na 100 km. Koszt instalacji gazowej bez problemu zamknie się kwotą 2200 zł.

Różnica w cenie paliwa na 100 km to 14,42 zł (30,55 zł - 16,13 zł) - dla równego rachunku dajmy 14,50 zł oszczędności na każdych 100 km. Okazuje się, że instalacja gazowa zwróci się po przejechaniu 15100 km. Czyli w zależności od sposobu użytkowania auta - pomiędzy 1 a 1,5 roku. Całkiem nieźle.


Silnik 6-cylindrowy - tutaj weźmy za przykład popularne 3 litry 231 KM od BMW. Użytkownicy deklarują średnie spalanie na poziomie 11,5 litra benzyny oraz 14,5 litra LPG na 100 km. Przeciętna instalacja gazowa do tego silnika to wydatek rzędu 3500 zł.

Różnica w cenie paliwa, a więc nasza oszczędność na 100 km to 22,87 zł (54,05 zł - 31,18 zł), więc zaokrąglijmy do 23 zł. Wynik wychodzi nam bardzo zbliżony do 4-cylindrówki - 15200 km. Auta z dużymi silnikami głównie kupujemy do jazdy w trasie, więc instalacja "spłaci się" zapewne bliżej roku niż półtora.


Silnik V8 - tutaj za przykład weźmy legendarny 5,7 HEMI w Chryslerze 300C AWD. Średnie spalanie wg. użytkowników to 13,8 litra benzyny vs 16,5 litra gazu. Bez problemu znajdziemy zakład, który za 5000 zł zainstaluje nam w tym klasyku dobrą instalację gazową.

Oszczędność na każdych 100 km wyniesie 29,38 zł (64,86 zł - 35,48 zł), zaokrąglijmy do 29,50 zł. Instalacja ta zwróci nam się po przejechaniu niecałych 17000 km.


Silnik z bezpośrednim wtryskiem - są to np. popularne silniki TSI/TFSI od grupy VW czy silniki GDI od Mitsubishi czy Hyundaia. Obecnie jednak większość marek ma w swoim portfolio silniki z bezpośrednim wtryskiem. Przy założeniu średniego spalania na poziomie 8 litrów, co jest w zależności od wielkości samochodu i stylu jazdy wersją od realistycznej do optymistycznej, różnica w cenie przejechania 100 km wyniesie 20,40 zł (37,60 - 17,2 zł), co daje nam 22000 km jazdy na spłacenie się instalacji gazowej i późniejsze oszczędzanie.


Biorąc pod uwagę, że zazwyczaj samochodu nie kupujemy na rok czy półtora, to okazuje się, że instalacje LPG nadal są opłacalne. W zależności od ilości pokonywanych kilometrów, przeciętnie od roku do półtora zajmie nam "spłacanie" montażu instalacji gazowej, a później przy każdych 100 km będziemy oszczędzać w granicach od 15 do 30 zł! Licząc w dłuższej perspektywie, każdy rok jazdy na "spłaconej" instalacji gazowej zafunduje nam bardzo dobre wakacje, czy nowy sprzęt RTV/AGD co roku.


W części drugiej artykułu (za kilka dni) przedstawimy plusy i minusy instalacji gazowych. Także już niebawem...