portal darmowych ogłoszeń i aukcji motoryzacyjnych

portal darmowych ogłoszeń i aukcji motoryzacyjnych

Mycie auta zimą - jak zrobić to dobrze

Bryła lodowa na kołach czy idealne podłoże dla rozwoju rdzy? Kilka porad jak nie zmieniać samochodu w żadnym z tych kierunków.

Odpalenie samochodu ze sprawnego akumulatora z poprzedniego artykułu to mały pikuś w przypadku, jeśli po wizycie na myjni i kilku popełnionych błędach, nie możemy dostać się do naszego auta, bo jest całe skute lodem. Przedstawiamy kilka porad co zrobić, aby utrzymać samochód w dobrym stanie wizualnym w sezonie zimowym (i być w stanie potem dostać się do środka).

Śledząc okresy zimowe, mróz przychodzi cyklicznie - kilka(naście) dni mroźnych, odwilż, szklanka, mróz, odwilż i tak w kółko byle do wiosny. Z drugiej strony sypanie dróg solą, piaskiem i innymi środkami, które negatywnie wpływają na lakier i blachę również następuje właśnie wtedy, kiedy mróz trzyma. Co więc zrobić, żeby nie uszkodzić lakieru/karoserii od tych wszystkich dziwnych rzeczy, które sypane są na drogi zimą? Trzeba umyć samochód. Tylko jak? Są na to sposoby.


Ważna jest profilaktyka

O stanie lakieru w i po zimie, warto jest pomyśleć już jesienią. Jest to dobry moment na nałożenie porządnego wosku. Zazwyczaj dobre woski i preparaty zabezpieczające wymagają określonej temperatury nakładania (nie niższej niż..) a jesienią o to o wiele łatwiej. Czy taki preparat nałożymy sami, czy zaufamy profesjonalnej myjni, warto to zrobić. Spora część preparatów zabezpiecza lakier na 3-6 miesięcy, dzięki czemu zimę przetrwamy i to bez większych skutków ubocznych. 


Myjemy podczas odwilży

Jak po nocy przychodzi dzień, a po burzy spokój (parafrazując Budkę Suflera), tak po każdym okresie mrozów przychodzi kilka dni odwilży - i to jest idealny moment na umycie auta. Temperatura powyżej +2*C sprawi, że komfortowo umyjemy samochód na każdym typie myjni samochodowej i będzie w stanie spokojnie doschnąć bez zamarznięcia. Nawet na stosunkowo najtańszych myjniach ręcznych, które w ostatnich latach powstają jak grzyby po deszczu. Jako, że w przypadku odwilży samochód schnie wolniej, bo zazwyczaj ogólnie wtedy jest dość wilgotno, warto rzucić okiem na prognozę pogody, czy będzie kilka dni zapasu na wyschnięcie, czy to 1-2 dniowy oddech między mrozami. W drugim przypadku niestety należy uzbroić się w kilka suchych szmatek i po umyciu dokładnie należy samochód wytrzeć, zwracając szczególną uwagę na wszelkie uszczelki, klamki i okolice zamków.


Kiedy musimy umyć podczas mrozu...


Myjnie automatyczne

Co jednak zrobić, jeżeli zima wyjątkowo daje się we znaki, a drogowcy dzielnie walczą o znośny stan dróg, przez co dolna część naszego samochodu wygląda jakby nie wyglądała? Można spróbować myjni automatycznych. Mają one zazwyczaj całkiem mocne wiatraki, które po skończeniu mycia suszą samochód (choć i tu należy szmatką przelecieć uszczelki), ale i przed samym myciem warto zabezpieczyć taśmą klejącą zamki, aby nie było niespodzianki dnia następnego rano. Podobnie, choć chwile to potrwa, warto taśmą zabezpieczyć również uszczelki, jeżeli są one pokryte zamszem (a w niektórych nowych samochodach stosuje się takie wykończenie). Zamsz bardzo szybko chłonie i zatrzymuje wodę, przez co należy na to zwrócić uwagę.


Co do samych myjni automatycznych, traktujmy je jako "zło konieczne". Oprysk wstępny nie zawsze zmiękczy zabrudzenia w na tyle wystarczającym stopniu, aby szczotki obrotowe go dokładnie zebrały bez uszkodzenia lakieru. Szczególnie warto o tym pomyśleć, jeżeli kupowaliśmy nowy samochód na przełomie jesieni i zimy. Warto dać nowemu samochodowi 1-2 miesiące na "utwardzenie się" lakieru, gdyż im więcej ekologii w lakierach samochodowych, tym delikatniejsze one są, a przez co bardziej podatne na uszkodzenia.


Myjnia ręczna

Rozwiązanie tyle optymalne ile stosunkowo drogie. Myślę tutaj o myjni ręcznej ogrzewanej, gdzie wjeżdżamy do ogrzewanego budynku, a pracownicy zajmują się naszym autem, dokładnie je myjąc i susząc. Na okres dużych mrozów jest to chyba najbezpieczniejsze rozwiązanie i jednocześnie najwygodniejsze, gdyż odpada nam kwestia zabezpieczania zamków, suszenia uszczelek itp.


Drugą stroną medalu niestety jest cena. Tak jak na myjni samoobsługowej, zwykle mieścimy się między 5 a 12 zł, na myjni automatycznej zostawiamy zwykle około 20-25 zł, tak myjnia ręczna to już wydatek najczęściej powyżej 50 zł. Plusem jest to, że w tej cenie zwykle jest również woskowanie, które zupełnie inaczej działa jeżeli nakładany jest wosk w ciepłym otoczeniu, a inaczej niż gdybyśmy to sami robili na dworze podczas mrozów (wtedy jest to bezsensowne). Zawsze po okresie mrozów można podjechać i samodzielnie spłukać auto z tego, co się nazbierało po wizycie na myjni ręcznej, a samo zabezpieczenie lakieru auto już będzie miało.

Każdy typ myjni ma swoje plusy i minusy - wiadomo. Natomiast okres zimowy dokłada do tych porównań jeszcze swoje 3 grosze. Zebraliśmy razem plusy i minusy dla każdego z typów myjni, mając na względzie okres zimowy. 


Myjnia samoobsługowa

PlusyMinusy
- nie jesteśmy ograniczeni wielkością samochodu
- nie mamy możliwości wysuszenia auta po myciu
- możemy dotrzeć i umyć każdy zakamarek auta
- poniżej -5*C myjąc auto z tyłu, możemy obserwować początek zamarzania z przodu
- wykorzystując dodatkową szczotkę z aktywną pianą, możemy skuteczniej wyczyścić osady z soli i przyklejony piach
- podczas mrozów zdarza się, że myjnie takie są nieczynne z uwagi na zamarznięcie wody w układzie
- niewątpliwa przewaga cenowa - myjemy samochód już za kilka złotych
- istnieje spore ryzyko zmoczenia ubrania podczas mycia


Myjnia automatyczna

PlusyMinusy
- długo nie marzniemy - krótki czas trwania programu mycia
- niezbyt dokładnie czyści osady z soli i zaschnięty brud
- bliskość - zwykle są na każdej stacji paliw
- większość myjni poniżej -10*C kapituluje
- dostępność kilku programów do wyboru w różnych cenach
- należy przygotować auto do mycia (odkręcić antenę, złożyć lusterka)
- nie męczymy się myjąc auto samodzielnie- możliwość pojawienia się nowych rys na lakierze dzięki szybkoobrotowym zużytym szczotkom


Myjnia ręczna

PlusyMinusy
- działa niezależnie od temperatury
- ograniczony dostęp - raptem kilka dobrych myjni w całym mieście
- samochód wyjeżdża dobrze wysuszony
- cena - dobrej klasy myjnia to koszt powyżej 50 zł
- podczas mycia auta przez pracowników, możemy zająć się czymś innym

- zazwyczaj do mycia używane są profesjonalne środki

- możliwość zamówienia usług dodatkowych np. przesmarowanie zamków

Wybierzmy mądrze, aby mycie samochodu jednego dnia nie wymusiło urlopu dnia następnego!