portal darmowych ogłoszeń i aukcji motoryzacyjnych

portal darmowych ogłoszeń i aukcji motoryzacyjnych

Najbardziej awaryjne automaty

Chcesz kupić auto używane z automatem? Sprawdź, jakich unikać!

Automatyczne skrzynie biegów coraz mocniej wchodzą w nasze codzienne życie. Dawniej auta z automatycznymi skrzyniami biegów miały silniki nie mniejsze niż 2 litry. Zamówienie automatu do mniejszych silników zwykle nie było w ogóle możliwe, a sprzedawcy w salonach informowali, że nie ma taki zabieg w ogóle sensu, gdyż auto będzie o wiele więcej paliło, będąc jednocześnie dużo słabsze.

Obecnie w automatyczną skrzynię biegów można wyposażyć większość konfiguracji, nawet z najmniejszymi dostępnymi silnikami.

Niewątpliwie jazda automatem jest wygodna. Nikt z nas nie lubi stać w korkach, przy czym użytkownicy samochodów z automatami mają w tej sytuacji o wiele łatwiej, gdyż w sytuacji, kiedy albo stoimy albo podjeżdżamy pół metra co jakiś czas - interesuje nas tylko hamulec. Korzystając z funkcji "pełzania", puszczając hamulec, auto zaczyna samo powoli jechać do przodu. W przypadku manualnej skrzyni biegów trzeba w takiej sytuacji co chwila żonglować sprzęgłem, gazem i hamulcem. Jest więc wygodniej, ale jak z awaryjnością i kosztami utrzymania?

Tu jest różnie. Automatyczne skrzynie biegów zazwyczaj montowane były w amerykańskich krążownikach szos i fakt - tam, gdzie są starego typu skrzynie 3-4 biegowe, tam samochody mają przejechane często ponad milion kilometrów. W bardziej nowoczesnych automatach, trzeba już uważać. Są modele skrzyń biegów, które jeżdżą bezawaryjnie (trzeba jedynie regularnie np. co 50.000 km wymieniać olej i filtr), a są modele mające swoje przypadłości konstrukcyjne, na które trzeba mocno uważać. Ich listę prezentujemy dziś!



Aisin AW55-50


Japońska 5-biegowa automatyczna skrzynia biegów montowana w wielu różnych autach, z lat produkcji 2001-2008:

- Lancia Thesis

- Opel Vectra C oraz Signum

- Renault Laguna V6

- Saab 9-3

- Volvo S80, C30, S40, S60, S80, V50, V70, XC90

Skrzynię tą trapią dwie główne bolączki - są to głównie awarie elektrozaworów w sterowniku skrzyni oraz wycieki z chłodnicy oleju. Koszt naprawy wynosi w granicach 6-8 tys. zł.



Audi DL501


Bardzo popularny w autach marki Audi - S-Tronic - czyli 7-biegowa, dwu-sprzęgłowa skrzynia, najczęściej montowana w modelach A4, A5 oraz Q5. Główną bolączką tych skrzyń są pękające elementy zespołów mechatroniki, których fragmenty latając po skrzyni uszkadzają elementy sprzęgieł.



JATCO JF011E


Konstrukcja Jatco to skrzynia typu CVT - czyli bezstopniowa - montowana najczęściej w autach segmentu C, crossoverach oraz SUVach i terenówkach, takich jak:

- Dodge Caliber

- Jeep Compass, Patriot

- Mitsubishi Outlander

- Nissan Qashqai, X-Trail

- Renault Koleos 

- Suzuki Kizashi

W skrzyni tej zużywają się najczęściej elementy najciężej pracujące - czyli pasy stalowe przenoszące napęd między stożkami. Dodatkowo awarii ulec mogą również układy sterujące skrzynią. Z uwagi na skomplikowanie konstrukcji, koszt naprawy może wynieść nawet 10.000 zł!



Mercedes 722.8


Na rynku mówi się, że automatyczne skrzynie biegów od Mercedesa uchodzą za bezawaryjne - i tak w większości istotnie jest. Niechlubnym wyjątkiem jest skrzynia o oznaczeniu modelowym 722.8. Jest to także skrzynia bezstopniowa, która na szczęście montowana była w nieco mniej popularnych modelach Mercedesa klasy A oraz B w latach 2004-2012. W skrzyni tej dochodzi do mikropęknięć elementów mechatroniki. Jako, że to Mercedes, to i cena serwisu skrzyni w okolicach 10.000 zł nie powinna za mocno dziwić.



ZF 6HP


Jak sugeruje cyfra w nazwie, jest to 6-biegowy automat, który montowany był od 2002 roku w wielu różnych autach pod nazwami handlowymi takimi jak Steptronic oraz Tiptronic. Najczęściej można było go spotkać w:

- Audi A8

- BMW Seria 3 E90, Seria 5 E60 oraz seria 7 E65

- Jaguar XJ oraz XF

Skrzynia ta ogólnie spisuje się dobrze i potrafi być bezawaryjna, tyle tylko, że w przypadku niewielkich silników. Mocno nie radzi sobie w momencie zestawienia jej z dużym silnikiem o wysokim momencie obrotowym. W takim przypadku często pęka koszyk na wałku wejściowym, co powoduje problemy z korzystaniem z biegów od 4 w górę. Dodatkowo dość awaryjne potrafią być sterowniki elektroniczne tejże skrzyni.



LUK 01J


Bardzo popularna znów w Audi skrzynia pod nazwą handlową Multitronic. Jest to skrzynia bezstopniowa, a więc typu CVT. Montowana była w dużym przekroju aut od Audi - A4 (B4, B6, B8), A5, A6 (C5, C6, C7), A7, A8 (D2, D3). 

Skrzynia ta ma bardzo delikatną konstrukcję, jest podatna na nawet najmniejsze uszkodzenia mechaniczne, a pierwsze problemy z nią (szarpanie przy małej prędkości, czy gaśnięcie silnika przy wybraniu ustawienia D) potrafią się już pojawiać w okolicach przebiegu 100.000 km. Dodatkowym minusem jest fakt, że z uwagi na konstrukcję skrzyni, naprawa jej jest bardzo skomplikowana, przez co często taniej wychodzi zakup nowej skrzyni jak naprawa uszkodzonej. 



Hydra-Matic


6-biegowe skrzynie produkcji General Motors montowane w amerykańskich autach takich jak Cadillac SRX oraz spotykanych także u nas Chevroletach Captiva, Cruze oraz Malibu. Główną bolączką skrzyni było pękanie pierścienia zespołu sprzęgieł, którego odłamki podobnie jak w przypadku skrzyni od Audi uszkadzały inne elementy skrzyni. 



Volkswagen DSG DQ200 / DQ250


Niemiecki koncern VAG nie ma szczęścia do skrzyń automatycznych. Chyba każdy typ skrzyń, jaki był używany w autach znanych marek z Niemiec miał jakieś swoje przypadłości. Nie inaczej jest w przypadku popularnych skrzyń dwu-sprzęgłowych DSG. Nie wszystkie jednak wersje tych skrzyń są tragiczne. Najwięcej awarii posiadają 2 modele skrzyń z tzw. suchym sprzęgłem. Skrzynie te spotkać można w następujących autach:

- Audi: A1, A3, TT

- Skoda: Fabia, Roomster, Rapid, Yeti, Octavia, Superb

- Seat: Ibiza, Leon, Altea, Toledo, Alhambra

- Volkswagen: Polo, Scirocco, Golf, Jetta, New Beetle, Eos, Caddy, Touran, Tiguan, Passat, Passat CC, CC, Sharan

Trwałość skrzyń szacuje się na ok. 150.000 km (niewiele prawda?), a pierwsze objawy mogą pokazać się już przy 60.000 km przebiegu. 

Jako pierwsze, pojawiają się szarpnięcia podczas zmiany biegów. Oznaczać to może nieprawidłowe sterowanie sprzęgłami. Po jakimś czasie (w przypadku braku reakcji serwisowej) dojść może opóźnienie w zmianie biegów oraz stukanie - tu za winę odpowiadać już będą uszkodzone sprzęgła. Ponad to, jeżeli skrzynia ogólnie zacznie dziwnie głośno pracować, oznaczać to może problem ze zużyciem łożysk. Te 3 etapy można naprawiać pojedynczo (aby zapobiec nadejściu kolejnego lub odsunąć kolejną usterkę w czasie). Natomiast jeżeli ktoś by się zagapił i nie zareagował "za późno" - koszt naprawy może dobić nawet do 20.000 zł! W tym przypadku warto więc koniecznie sprawdzić, jaki model skrzyni DSG montowany jest w danym egzemplarzu - skrzynie z mokrym sprzęgłem są o wiele mniej awaryjne.



GM 5L40E / A5S 360R


Automatyczna 5-biegowa skrzynia produkcji General Motors montowana w latach 2000-2007 w wielu modelach aut - w tym w:

- Cadillac CTS, STS, SRX

- BMW Serii 3 (E46), Serii 5 (E39) oraz Serii 7 (E38) z silnikami M5730 (193-konny diesel)

- Opel Omega B

- Pontiac Solstice

Skrzynia podobnie jak jedna z wyżej wspomnianych, dość trwała przy niewielkich silnikach - natomiast awaryjna w przypadku mocniejszych aut. Dobrym przykładem jest zestawienie tej skrzyni z silnikiem M57D30 w BMW. Według opisu skrzyni http://www.prnd.pl/automatyczna-skrzynia-biegow-5l40e-a5s-360r,4,29.html, jest ona zaprojektowana do przenoszenia momentu obrotowego na poziomie 350 Nm, zaś w owym mariażu z BMW, silnik diesla, z którym była łączona miał 410 Nm. Zaletą jej jest to, że biegi zmienia niezwykle płynnie, zapewnia stosunkowo niewielkie spalanie (rzędu 9,3 litra przy 190 km/h) oraz w przypadku wystąpienia poważnej awarii, na rynku występuje dużo skrzyń używanych za całkiem rozsądne pieniądze.


Wiesz o innej skrzyni automatycznej, która bywa równie awaryjna? Polub nasz profil na Fb: https://www.facebook.com/AutoMotoStrefaPL/ i napisz w komentarzu do tego wpisu, jaki model skrzyni warto byłoby dodać do naszej listy!