portal darmowych ogłoszeń i aukcji motoryzacyjnych

portal darmowych ogłoszeń i aukcji motoryzacyjnych

Najbardziej awaryjne silniki benzynowe

Nie każda benzynówka jest prosta i bezawaryjna

Jakby zapytać przeciętnego kierowcy i większość mechaników, jaki typ silnika (benzyna czy diesel) jest bardziej bezawaryjny, to najprawdopodobniej ogromna większość odpowiedzi faworyzowałaby silniki benzynowe, jako te o prostszej konstrukcji - a jeżeli konstrukcja prosta, to co tam może się popsuć? Niestety może. 


Przygotowaliśmy dziś listę 17 silników, na które trzeba dość mocno uważać, gdyż posiadają swego rodzaju błędy konstrukcyjne, które w wielu egzemplarzach dają się we znaki ponadprzeciętną awaryjnością i kosztownością. Warto jest więc zestawić w jednym miejscu najpopularniejsze kłopotliwe silniki benzynowe, o których warto pamiętać przy zakupie auta używanego. Nie mówimy oczywiście, żeby ich kategorycznie nie kupować, natomiast warto mieć wiedzę i świadomość, że statystycznie dany model silnika cechuje się ponadprzeciętną awaryjnością z konkretnych powodów. A więc zaczynamy. Postaramy się opisać je bardzo syntetycznie, aby informacje te były łatwe do zapamiętania, czy zapisania sobie naszego artykułu w zakładkach - do czego oczywiście zachęcamy - aby zawsze był pod ręką w smartfonie.


Toyota 1,8 1ZZ

Najpopularniejsze awarie: zużywanie oleju, zużywanie pierścieni tłokowych

Objawy: znaczne ubytki oleju

Gdzie był montowany: Toyota Avensis II (przedlift), Corolla Verso


VAG 1,4 TSI

(egzemplarze produkowane do 2011 włącznie)

Najpopularniejsze awarie: problemy z napinaczem rozrządu i pękającym łańcuchem rozrządu lub jego znacznym rozciągnięciem. W najmocniejszych modelach wyposażonych w turbinę i kompresor odnotowywane są przypadki pękania tłoków i pierścieni tłokowych

Objawy: metaliczny hałas po uruchomieniu silnika, klekot jak w dieslu

Gdzie był montowany: Audi: A1, A3 II i A3 III; Seat: Alhambra, Altea, Ibiza III, IV, Leon II i III, Toledo IV (122 KM); Skoda: Fabia II, Rapid, Octavia II i III, Superb II i Yeti; VW: Polo V, Golf V, VI i VII, Passat B6, B7 i CC, Touran, Tiguan


Porsche 3,4 B6 

(wadliwe egzemplarze produkowane były w latach 1998-2001)

Najpopularniejsze awarie: prawdopodobieństwo pęknięcia głowicy przez błąd konstrukcyjny, pękanie tulei cylindrowych, zacieranie się wału korbowego, mieszanie się oleju z płynem chłodzącym

Objawy: brak objawów zewnętrznych możliwych do wychwycenia

Gdzie był montowany: Porsche 911 Carrera, 911 Carrera 4


Smart 0,6 i 0,7 R3

Najpopularniejsze awarie: wypalanie gniazd zaworowych, utrata kompresji, uszkodzenia pierścieni tłokowych

Objawy: znaczny ubytek oleju, odczuwalny spadek mocy

Gdzie był montowany: wszystkie modele Smart'ów


Subaru 2,5 turbo

(oznaczenie silnika EJ255/EJ257)

Najpopularniejsze awarie: pękanie tłoków, nieszczelność uszczelki pod głowicą, dostawanie się płynu chłodzącego do komory spalania

Objawy: niestety jest to silnik bezobjawowy - pracuje dobrze aż do pęknięcia tłoków, usterkowość jest mniejsza w przypadku delikatnego obchodzenia się z silnikiem

Gdzie był montowany: Subaru Baja, Impreza, Forester, Legacy, Outback; Saab 9-2X


Alfa Romeo 2,0 i 2,2 JTS

Najpopularniejsze awarie: problemy z wariatorem, nagar na zaworach ssących, rozciągający się łańcuch rozrządu, nietrwałe wałki rozrządu

Objawy: nierówna praca silnika, metaliczny dźwięk silnika

Gdzie był montowany: Alfa Romeo 156, 159, Brera, GT, GTV, Spider


Renault 2,0 IDE

(oznaczenie silnika F5R, produkcja 1998-2004)

Najpopularniejsze awarie: pompa wysokiego ciśnienia, regulator ciśnienia paliwa, zawór EGR

Objawy: wyłączanie się silnika podczas jazdy

Gdzie był montowany: Renault Laguna II, Megane I ph2


VAG 1,2 TSI

(kod silnika EA111, egzemplarze produkowane do 2011 włącznie))

Najpopularniejsze awarie: przerwanie łańcucha rozrządu, pękanie uszczelki pod głowicą, zacinanie się zaworu turbiny, problemy ze sterowaniem silnikiem, wypalenie tłoków

Objawy: nierówna praca silnika, spadek mocy, metaliczne stuki, wycieki spod głowicy rozrządu

Gdzie był montowany: Audi: A1 oraz A3; Seat: Altea, Ibiza IV, Leon oraz Toledo; Skoda: Fabia II, Rapid, Roomster, Octavia II i III oraz Yeti; VW: Polo V, Golf VI i VII, Beetle, Jetta VI oraz Touran II


Opel 2,2 Direct

Najpopularniejsze awarie: bardzo szybko rozciągający się łańcuch rozrządu (często już po ok. 50 tys. km, rozciąganie się łańcucha spinającego wałki wyrównawcze, znaczne zużycie oleju

Objawy: ubytek oleju, metaliczny dźwięk po rozruchu silnika

Gdzie był montowany: Opel Signum, Vectra C


BMW/PSA 1,6 THP

(150-200 KM, modele 2006-2009/10 )

Najpopularniejsze awarie: problemy z wirnikiem turbosprężarki, rozciągający się łańcuch rozrządu, pękający kolektor wydechowy, zużycie łożysk wałków rozrządu, zużycie oleju

Objawy: nierówna praca silnika, metaliczne stuki podczas pracy na zimnym silniku, kontrolka Check engine, ubytki oleju silnikowego

Gdzie był montowany: BMW Seria 1 N13; Citroen C4 I i II, C4 Picasso I i II, C5 II, S3, DS4, DS5; Peugeot 207, 207 CC, 208, 308, 308 CC, 508, 3008, 5008, RCZ; Mini Cooper S, John Cooper Works


Opel 1,0 R3 

(o mocy w zależności od rocznika 55, 58 i 60 KM)

Najpopularniejsze awarie: przerwania łańcucha rozrządu, wycieki oleju, nieszczelność układu chłodzenia, problemy z elektroniką z powodu wadliwej cewki zapłonowej lub sterownika silnika, obracające się panewki

Objawy: Metaliczne stuki po uruchomieniu silnika oraz widoczne wycieki na silniku i osprzęcie

Gdzie był montowany: Corsa B, Corsa C, Agila


VAG 1,8 TSI/TFSI oraz silnik bliźniaczy 2,0 TSI/TFSI

(egzemplarze produkowane do 2011 włącznie)

Najpopularniejsze awarie: pękające tłoki i pierścienie tłokowe, znaczne spalanie oleju, wydłużanie się łańcucha rozrządu

Objawy: metaliczne stuki przy uruchamianiu silnika, ubytki oleju

Gdzie był montowany: wszystkie większe modele aut z grupy VAG (Audi, Seat, Skoda, Volkswagen)


Porsche 4,5 V8

(wadliwe egzemplarze produkowane były w latach 2002-2007)

Najpopularniejsze awarie: pękanie tulei cylindrowych

Objawy: ubytki oleju silnikowego, coraz głośniejsza praca silnika

Gdzie był montowany: Porsche Cayenne S


Mitsubishi 1,8 GDI

Najpopularniejsze awarie: awarie pompy wysokiego ciśnienia, nagar osadzający się na zaworach i tłokach, problemy z pompą wtryskową i popychaczami zaworów

Objawy: spadek mocy i nierówna praca silnika po zatankowaniu paliwa o bardzo słabej jakości - pompa wysokiego ciśnienia bardzo czuła na jego jakość

Gdzie był montowany: Mitsubishi Carisma, Space Star; Volvo S40, V40


Wszystkie dane o wyżej wyszczególnionych silnikach pochodzą głównie z opinii użytkowników na branżowych forach internetowych, przeprowadzanych akcjach serwisowych (Toyota np. wydłużyła gwarancję na silnik do 7 lat, a w przypadku zaistnienia awarii nawet go wymieniała bezpłatnie) oraz od mechaników.

Warto mieć tą listę z tyłu głowy (lub w kieszeni na smartfonie) podczas wyboru potencjalnych aut używanych do kupna.