portal darmowych ogłoszeń i aukcji motoryzacyjnych

portal darmowych ogłoszeń i aukcji motoryzacyjnych

Najtrwalsze skrzynie automatyczne

Z jakim automatem stracisz najmniej?

W ubiegłym tygodniu przedstawialiśmy listę skrzyń automatycznych, na które trzeba uważać, gdyż charakteryzują się ponadprzeciętną awaryjnością (Sprawdź listę w nowym oknie). Otrzymaliśmy sporo pytań o podobne zestawienie, tylko "odwrotne", czyli listę automatów, które są ponadprzeciętnie trwałe i najmniej awaryjne. Po poświęceniu nieco czasu na poszukiwania, mamy listę "kandydatek" na skrzynię idealną.


Oczywiście warto pamiętać o 3 rzeczach:

- lista oparta jest na statystykach napraw i opinii serwisantów oraz kierowców

- jeżeli skrzynia jest na naszej poniższej liście, ale była wybitnie katowana oraz poszczególni właściciele nie wymieniali oleju i filtra na czas, może być dość awaryjnym egzemplarzem

- pamiętajmy także, że poprzednia i obecna lista to tylko jakiś procent dostępnych modeli skrzyń biegów. Pozostałe skrzynie, których nie wymieniliśmy poprzednio ani tu to skrzynie "ze środka stawki" czyli nie są ani nadto awaryjne ani wybitnie bezawaryjne - nie mają zazwyczaj po prostu jakiś przypadłości konstrukcyjnych i ewentualne awarie wynikają często z błędów eksploatacyjnych


Przejdźmy więc do konkretów. Oto lista polecanych automatów:



Chrysler 545RFE


Pięciobiegowa skrzynia automatyczna montowana do sporej ilości aut amerykańskich. Domyślnie projektowana była pod silnik PowerTech V8 4,7 litra, ale montowana była również w wielu autach z mniejszymi jednostkami napędowymi. Skrzynia ta idealnie wpasowała się w typ jazdy amerykanów. Może nie była demonem prędkości podczas zmiany biegów, może nie oferowała wybitnie wysokiej prędkości maksymalnej w autach, gdzie była zamontowana to jednak przy regularnej wymianie oleju i nie była traktowana jako skrzynia "sportowa", mogła zaoferować minimum 400-500 tys. km bezawaryjnej jazdy. Skrzynia debiutowała w Jeepie Grand Cherokee WJ w 2001 roku, a ogólnie montowana była w autach marek koncerny Chrysler takich jak:

- Chrysler Aspen (2007-2009) z silnikami 4,7 i 5,7 HEMI

- Dodge Ram (2003-2011) z silnikami 3,7; 4,7; 5,7 HEMI

- Dodge Dakota (2003-2011) z silnikiem 4,7-litra

- Dodge Durango (2003-2011) z silnikami 4,7 i 5,7 HEMI

- Jeep Commander (2006-2010) z silnikami 4,7 i 5,7 HEMI

- Jeep Grand Cherokee (2001-2011) z silnikami 4,7; 5,7 HEMI oraz 6,4 HEMI

- Jeep Liberty (2005-2006) z silnikami diesla

- Jeep Wrangler (2007-2010) z silnikiem 2,8-litra diesel

- LTI TX4 (2007-obecnie) - znane wszem i wobec londyńskie taksówki



Aisin A340


Genialna skrzynia biegów produkowana przez japońskiego Aisina z bardzo długą historią produkcji. Skrzynia ta debiutowała w 1986 roku (np. w Toyocie Suprze GA70), a bez problemu można ją spotkać nawet w autach z 2013 roku (jak np. Isuzu D-Tec 3,0). Jest to 4-biegowa skrzynia automatyczna, której konstrukcja pozwala na wykorzystanie jej w autach zarówno tylnonapędowych jak i 4x4. Mimo wykorzystywania jej w autach albo sportowych albo dużych i ciężkich, skrzynia ta doskonale sprawuje się przez wieleset tysięcy kilometrów. Pierwsze wzmianki o konieczności naprawy skrzyni pojawiają się dopiero po około 400.000 km przebiegu i to zwykle spowodowane mechanicznym zużyciem się tarcz i okładzin. O gruntownym remoncie skrzyni nie ma tu jednak mowy. O nim możemy myśleć przy przebiegach dopiero ponad 800.000 km, choć znajdą się pewnie na świecie samochody, które mają milion kilometrów bez remontu skrzyni. To między innymi dzięki solidności tej skrzyni pierwsza generacja Lexusa LX uchodziła za najbardziej bezawaryjny samochód.

Gdzie możemy znaleźć skrzynię Aisin A340? W bardzo wielu autach, my natomiast skoncentrujemy się na tych ciut młodszych:

- Isuzu D-Max (2004-2009) z napędem 4x2 - 3,5-litr V6

- Isuzu D-Tec (od 2008) z silnikiem 3,0 4x4

- Jeep Cherokee (1987-2001) z silnikiem 4,0 

- Lexus IS 1998-2005 

- Lexus SC 300/400 (1992-2000)

- Toyota 4Runner (1989-2004)

- Toyota Supra RZ (1996-2002) z silnikiem 2JZ-GE

- Toyota Tundra (2000-2004) z napędem 4x2

- Toyota Tacoma (1995-2013) z silnikami 2,7; 3,0 V6, 3,4 V6

- Toyota Crown Athlete V (1999-2003) z popularnym silnikiem 1JZ-GTE



Aisin A750


Kolejna skrzynia japońskiego Aisina, która charakteryzuje się ponadprzeciętną trwałością. Produkowana jest od 2003 roku aż do dziś. Podobnie jak w skrzyniach amerykańskich, nie jest może demonem prędkości w zmianie biegów, ale przoduje pod względem bezawaryjności. W odróżnieniu od poprzedniej, jest to skrzynia pięciobiegowa montowana zwykle w autach klasy SUV oraz terenowych produkowanych przez Toyotę i Lexusa. Produkowana była w 2 wariantach A750E (napęd 4x2) oraz A750F (napęd 4x4). Z uwagi na swoją pancerną budowę (jest znakomicie przystosowana do aut z napędem 4x4), jest to jedna z niewielu skrzyń, w których nie musi nas obchodzić jej historia. Jeżeli działa dobrze podczas oględzin auta, możemy być pewni, że jeszcze podziała. Minimalny okres między remontami skrzyni przypada na okolice 500.000 km, choć jeżeli skrzynia jest zadbana, a olej wymieniany w terminie, to pewnie da radę sporo wydłużyć przebieg do remontu.

Skrzynię Aisin A750 spotkamy w autach takich jak:

- Lexus GX470 (2003-2009)

- Lexus LX470 (2003-2007)

- Toyota 4Runner (2003-2009)

- Toyota FJ Cruiser (2007-2011)

- Toyota Hilux 4x4 (od 2005) wersje europejskie

- Toyota Land Cruiser (od 2005 roku) z silnikiem 3,0 D4D diesel

- Toyota Tacoma V6 (2005-2015)

- Toyota Tundra (2005-2009)



ZF 5HP24/30


Są to dość stare konstrukcje (30tka pojawiła się w 1992 roku, zaś 24 w 1996). Skrzynie te dysponują 5 biegami i przystosowane są dużych i mocnych silników. Skrzynie te projektowane są do przenoszenia na koła momentu obrotowego aż do 560 Nm. Nic więc dziwnego, że szczególnie często montowane były w mocnych autach o dużych silnikach. W 1997 roku wprowadzono także wersję z końcówką 24A, która była przeznaczona do napędów na 4 koła. Skrzynie te najczęściej spotkamy w autach takich jak:

- Aston Martin DB7

- Audi A6 oraz A8 Quattro (5HP4A)

- BMW Serii 5 E39 oraz Serii 7 E38 oraz Z8

- Jaguar XJ8

- Range Rover

- Rolls-Royce Silver Seraph

- Volkswagen Phaeton (5HP24A)



Mercedes 722.4


Czterobiegowa, legendarna wręcz skrzynia automatyczna produkcji Mercedesa, znana jest wszem i wobec ze swojej wyjątkowej trwałości. Mało tego, była bardziej żywotna niż montowane w tych samych autach skrzynie manualne. Często bywało, że skrzynia wraz z silnikiem przeżywała całą konstrukcję samochodu. Skrzynia łączona była zazwyczaj z 4,5 i 6 cylindrowymi silnikami, z którymi pracuje przez setki tysięcy kilometrów. Pierwszy remont skrzyni można planować w okolicach 700.000 km! Jeżeli więc rozważasz zakup klasycznego już Mercedesa i masz do wybory wariant z automatem lub manualem, śmiało wybierz wersję z automatem. Dopóki korozja nie strawi samochodu, awaria skrzyni to będzie ostatnia usterka, jakiej będziesz mógł się spodziewać.

Wiadomym jest, że skrzynia ta była montowana w Mercedesach, ale jakich? Oto lista:

- W124

- W190 (1984-93)

- 200 Series (1987-91)

- 300 Series (1981-94)

- C220 (1994-96)

- C280 (1994-96)

- C36 (1995-96)



Chrysler A904


Jest to bardzo stara (zaprezentowana w 1960 roku!) skrzynia automatyczna produkcji Chryslera, z serii TorqueFlite, montowana zazwyczaj do 6 i 8-cylindrowych silników. W późniejszym okresie spotykana w silnikach 4-cylindrowych. Jest to kolejna (po Mercedesowskiej) skrzynia, która przeżyje samochód, w którym jest zamontowana. Skrzynia, mimo swojej prostoty, a wręcz archaiczności konstrukcji, produkowana była przez 40 lat!

Prosta skrzynia, to i prosty jej remont, na który i ta trzeba poczekać minimum 600.000 km. Jakby tego było mało, skrzynia ta znajdowała zastosowanie również w autach ciężarowych, a to już o czymś świadczy. 

Ze stosunkowo najmłodszych samochodów, w których była montowana, należy wyróżnić:

- Jeep Cherokee XJ (1984-2001)

- Jeep Wrangler TJ (1994-1995 oraz 1997-2002)



Mazda/Ford FN4A-EL/4F27E


Tym razem odmładzamy nieco auta. Za lat 80-tych, 90-tych i przełomu wieku, przejdźmy nieco do świeższych samochodów. Wspomniane w tytule 2 kody skrzyń biegów to tak na prawdę ta sama konstrukcja, tylko w oznaczeniach odpowiednio Mazdy i Forda. Produkowana była w latach 2000-2013. Posiada 4 przełożenia i dedykowana była do samochodów przeważnie małolitrażowych. Jest chyba jedyną przedstawicielką w zestawieniu, którą możemy spotkać w nieco mniejszych samochodach, które na co dzień spotykamy masowo na ulicy, a trwałością dorównuje skrzyniom poprzednio wymienionym, gdzie jej remont możemy planować raczej nie prędzej niż po przebiegu w granicach pół miliona kilometrów. W większych modelach należy jedynie zwrócić na moment obrotowy silnika, gdyż skrzynia projektowana była do przenoszenia momentu na poziomie do 365 Nm.

Gdzie więc możemy znaleźć tą skrzynię? Oto lista:

- Ford Fiesta MK7 (2008-2012) z silnikami Duratec 1,4 i 1,5-litra

- Ford Ecosport z silnikiem 2,0 Duratec

- Ford Focus (2000-2011)

- Ford Transit Connect (2010-2013) z silnikiem 2,0 Duratec

- Mazda 2

- Mazda 3

- Mazda 5

- Mazda 6

- Mazda CX-7



GM 5L40E


I na koniec niespodzianka. Zaraz zaraz, czy ta skrzynia nie zamykała również listy najgorszych skrzyń? Tak!

Skrzynia ta potrafi być skrzynią niemal bezawaryjną, ale pod dwoma warunkami:

- spokojna jazda "po amerykańsku" (choć montowana z 3-litrowym dieslem w BMW niespecjalnie do tego motywuje)

- regularne przeglądy i serwisy olej/filtr

Jeżeli pozwolimy się tej skrzyni najpierw rozgrzać, nie jeździmy "ile fabryka dała", nie startujemy z piskiem opon z pod świateł oraz pamiętamy o regularnej (średnio co 60.000 km) wymianie oleju i filtra, powinniśmy przejechać na niej spokojnie 400.000 km do remontu. 



Słowem podsumowania, jak widać w powyższym zestawieniu, jeżeli zależy nam na zakupie auta z legendarnymi, bezawaryjnymi automatami, musimy szukać albo aut japońskich albo amerykańskich. Idąc w klasykę, możemy skupić się też albo na amerykanach, japończykach albo starych Mercedesach, zaś szukając aut w miarę nowych, pozostają nam terenowe Toyoty, Lexusy lub auta z mniejszymi silnikami od Forda i Mazdy. 
Przypominamy, że skrzyń, których nie ma ani w tym ani poprzednim zestawieniu nie dyskwalifikujemy, gdyż większość z nich to także dobre skrzynie. W tych 2 zestawieniach staraliśmy się przedstawić głównie modele skrajne - szczególnie awaryjne oraz legendarnie trwałe. Modele po środku są dobrymi skrzyniami, przy czym dość dużo zależy od sposobu ich użytkowania. Pamiętajmy o tym!

Spodobał Ci się artykuł? Chcesz więcej wartościowych artykułów? Polub nas na Facebooku! facebook.com/AutoMotoStrefaPL