portal darmowych ogłoszeń i aukcji motoryzacyjnych

portal darmowych ogłoszeń i aukcji motoryzacyjnych

Niedrogie auto rodzinne

Van lub SUV dobry dla rodziny

Witamy w nowym roku! Dziś kolejny odcinek naszej serii "Auto Moto Strefa pomaga w wyborze".

Napisał do nas Pan Tomasz z jednej z podwarszawskich miejscowości z prośbą o poradę. Pan Tomasz szuka nietuzinkowego auta, które będzie względnie niezawodne i wygodnie przewiezie jego rodzinę - klasyczne 2+2. Jak pisze nasz czytelnik, po ostatnich przygodach z niby znanymi i bezawaryjnymi markami, które skończyły się niestety grubymi tysiącami inwestowanymi w naprawy, chce spróbować czegoś innego. Czegoś, czego może nieco mniej jeździ po naszych ulicach, ale czy słusznie? To mamy sprawdzić. Otrzymaliśmy 4 sugerowane modele, o których nasz czytelnik myśli oraz otwartą drogę do własnych propozycji i sugestii.

Pan Tomasz sam myśli o następujących modelach: 

- Ssangyong Rexton

- Chrysler Pacifica

- Mitsubishi Grandis

- Kia Sorento

Jak pisze, kwota do wydania oscyluje w granicach 23-28 tysięcy złotych, gdyż ważny jest stan techniczny - wiadomo, mając rodzinę na pokładzie, nie chciałby stanąć z awarią w trasie. 

Co możemy powiedzieć o wymienionych modelach i co zasugerować od siebie? Zaczynamy!



Ssangyong Rexton


Fot: Thomas Doerfer / Wikipedia


Mało kto wie, że koreańska marka Ssangyong powstała znacznie prędzej niż doskonale nam znana Kia czy Hyundai. Początkowo Ssangyongi produkowane były głównie dla wojska. Marka związana była i jest umowami z Mercedesem, dzięki czemu może korzystać z ich rozwiązań i robi to całkiem rozsądnie. Od początku działalności Ssangyong nastawiał się na produkcję aut głównie terenowych.


W zakładanym budżecie nasz czytelnik myśli zapewne o Rextonie z okolic 2007-2008 i nowszymi. W tym przypadku mamy do czynienia z może nieco spartańskimi, ale całkiem udanymi konstrukcjami. W rocznikach tych polecamy silnik diesla o pojemności 2,7-litra. Jest to konstrukcja na licencji Mercedesowskiego silnika, który uważany jest za ostatni trwały diesel tej marki. Jest on zazwyczaj zestawiany z automatyczną skrzynią Mercedesa o oznaczeniu 722.6 - tym razem, nie robionej na licencji, a produkowanej przez markę z gwiazdą - bez problemu logo Mercedesa znajdziemy na skrzyni Rextona.

Auto osadzone jest na ramie, dzięki temu jest sztywne. Ma prawdziwy napęd terenowy z reduktorem. Fotele zazwyczaj obite skórą są wygodne i szerokie. Gabaryty auta sprawiają, że każda z 4 osób będzie miała dla siebie multum miejsca, a do wyjazdów zachęcać będzie również ogromny bagażnik.

Jeżeli ktoś autentycznie nie zwraca uwagi na marketing marek samochodowych, a szuka najwięcej trwałego auta w danej cenie, to blisko 2-tonowy Rexton będzie dla niego dobrym pomysłem.



Chrysler Pacifica



Z typowej terenówki (choć nie kanciatej) przechodzimy do jednego z najpopularniejszych, o ile nie najpopularniejszego w Stanach dużego auta rodzinnego - Chryslera Pacifica. W zakładanym budżecie polujemy na egzemplarze z silnikami o pojemności 3,5 oraz 4 litry z automatycznymi skrzyniami biegów. W zależności od rocznika i silnika możemy natrafić na skrzynie amerykańskiej produkcji o oznaczeniach 41TE oraz 62TE (ta druga skrzynia została stworzona na bazie tej pierwszej, tylko z dołożonymi biegami). Obydwa modele silników i skrzyń nie mają większych problemów z awariami, choć mechanicy lepiej mówią o prostszej konstrukcji silnika 3,5-litrowego, który dodatkowo świetnie współpracuje z instalacją LPG. Z drugiej strony chyba wszystkie amerykańskie silniki dobrze dogadują się z zasilaniem gazowym. 

Ilość miejsca w Chryslerze przypomina hale sportową. Autentycznie! Osoby o niższym wzroście (150-155 cm) będą musiały bardzo wysoko podnieść fotel kierowcy, aby móc widzieć drogę przez szybę! Ciekawym detalem Pacifici jest możliwość regulacji położenia pedałów gazu/hamulca, dzięki czemu po odpowiednim ustawieniu fotela nikt nie będzie miał problemu z niedosięganiem do pedałów.

Pacifica stworzona jest do przewożenia 4 osób, gdyż w środkowym rzędzie znajdują się 2 pełnoprawne fotele oraz duży podłokietnik między nimi. Po złożeniu foteli z trzeciego rzędu otrzymujemy niewiarygodną przestrzeń bagażową! Pod hasłem niewiarygodną mamy na myśli bezproblemowe zapakowanie się 4 osób na co najmniej miesięczny wyjazd! Nawet 120-litrowy zbiornik na gaz LPG "zniknie" w czeluści tego bagażnika - przy porównaniu z popularnymi autami rodzinnymi. Dodatkowo wygodne, miękkie i szerokie fotele umilą każdą trasę. Bez większego problemu możemy też natrafić na egzemplarze z ekranem centralnym lub ekranami w zagłówkach i DVD! Mało kto wie, że Chrysler Pacifica to taki amerykański odpowiednik Mercedesa Klasy R.



Mitsubishi Grandis


Fot. Rudolf Stricker / Wikipedia


Kolejny VAN w zestawieniu, którego dość niewiele jeździ po naszych drogach. Zwykle możemy spotkać go z silnikiem 2,4 litra o mocy ponad 160 KM zestawionego ze skrzynią automatyczną o oznaczeniu F4A42. Opinie na forach "prędzej ta skrzynia się znudzi niż zepsuje" oraz "podobno jest trwalsza od manuala pod warunkiem dbania o jej serwis" świadczą raczej na plus. Miejsca w Grandisie może nie jest tyle co w omawianym wyżej Chryslerze, to jednak raczej nikomu nie powinno go zabraknąć.

Jest to samochód rejestrowany na 7-osób, z całkiem użytecznym trzecim rzędem foteli. W większości popularnych aut miejsca w 3 rzędzie są traktowane zwykle jako "karny jeżyk" niż jako pełnowartościowe fotele. Tu jednak miejsca jest dość sporo. Jeżeli jednak użytkowany będzie głównie przez 4 osoby i trzeci rząd zostanie złożony, bagażnik także będzie należał do jednego z większych i bez problemu pomieści wszelkie bagaże. Problemem Grandisa jest jego stosunkowo mała popularność w naszym kraju, przez co ciężko coś więcej o nim napisać (a jeszcze ciężej zobaczyć go na ulicach). Jednak nie znaczy to, że nie warto go kupić! Jeżeli wszyscy jeździliby tymi samymi autami, na ulicach byłoby po prostu nudno!



Kia Sorento



Kia od około 10 lat znacząco podwyższyła jakość swoich aut. Mamy wrażenie, że Sorento właśnie z okolic 2007-2009 już należy do przedstawicieli modeli "nowej jakości Kii". W zakładanym budżecie możemy znaleźć zarówno egzemplarze z 2,5-litrowym dieslem jak i silnikami benzynowymi o pojemności 3,3-litra. Jako, że diesel ma mieszane opinie (zdarzają się egzemplarze bezawaryjne, a są i mocno kosztowne), radzilibyśmy pewnie zwrócić uwagę na 3,3-litrowy silnik benzynowy, zestawiany zazwyczaj z automatyczną skrzynią biegów, która nie cechuje się wybitną awaryjnością.

Miejsca w Kii będzie podobnie jak w Rextonie, gdyż auta te mają dość podobne gabaryty. Kia Sorento w porównaniu do Rextona będzie z jednej strony mniej terenowa, z drugiej zaś będzie miała bardziej współczesne wnętrze. Jedyny problem jest taki, że egzemplarzy z silnikiem benzynowym jest znacznie mniej niż diesli, więc decydując się na ten model, może nieco więcej czasu minąć aż nasz czytelnik odnajdzie odpowiednio zadbany egzemplarz.


Znając (mamy nadzieję) upodobania naszego czytelnika, mamy 2 dodatkowe modele aut, na które być może warto byłoby zwrócić uwagę. Są to Chevrolet Orlando oraz Peugeot 5008, które z jednej strony będą minimalnie mniejsze gabarytowo od wyżej wspomnianych, natomiast 4 osoby będą w nich podróżowały równie wygodnie. Przedstawimy w skrócie owe modele:



Chevrolet Orlando


Fot. Vauxford / Wikipedia


Chevrolet, jako marka General Motors, sporo części dzieli z bardzo popularnym u nas Oplem, a to zwykle oznacza śmiesznie tanie części zamienne. Bez problemu można założyć, że i w przypadku Orlando będzie podobnie, gdyż pod maską tego modelu są typowo Oplowskie silniki. W naszym zestawieniu Orlando w założonym budżecie będzie chyba najmłodszym autem, gdyż można znaleźć egzemplarze nawet z 2012 roku! W przypadku tego auta polecamy znany oplowski silnik benzynowy o pojemności 1,8-litra, który genialnie współpracuje z instalacją LPG. Orlando występuje w wersjach 5 i 7-osobowej, jednak z uwagi na nieco mniejszy gabaryt od wyżej wspominanych samochodów, ostatni rząd raczej będzie awaryjnym, więc może warto jednak poszukać 5-tki? Orlando ma duży bagażnik, przestronne wnętrze oraz bardzo ciekawie rozwiązany panel radia, który jest uchylany, a pod nim znajduje się duży "tajemniczy" schowek. Fakt faktem, Chevy Orlando nie jest może tak duży i wygodny, jak prędzej wymienione modele, jednak warto na niego spojrzeć, gdyż w podobnej cenie będzie znacznie młodszy rocznikiem oraz sporo części zamiennych będzie w porównywalnie niższych cenach i łatwiej dostępnych.



Peugeot 5008



Van z lwem na masce i genialnymi dieslami pod nią (czy to 1,6 czy 2,0 HDI), które bez problemu kręcą przebiegi rzędu 400.000 km bez ingerencji mechanika - najlepiej w zestawieniu z manualnymi, 6-biegowymi skrzyniami biegów, które są tak zestopniowane, że wizyty na stacji paliw będą sporadyczne. W podanej przez naszego czytelnika cenie, można bez problemu przebierać w egzemplarzach z rocznika 2010! Przestronne wnętrze, duży bagażnik, wygodne fotele z przodu (z kapitańskimi podłokietnikami) i kanapa z tyłu, świetne wygłuszenie wnętrza oraz  francuska miękkość jazdy to cechy, które mogą się podobać! Poszukując egzemplarzy do obejrzenia, sugerujemy wybór z panoramicznym dachem. Wrażenie z ogromnej połaci szkła na dachu - niezapomniane. Natomiast w kwestii ilości foteli, to tutaj sprawa wygląda podobnie jak w Chevym. Trzeci rząd siedzeń traktujmy raczej awaryjnie i jeżeli nie będzie potrzebny, warto wziąć wersję 5-osobową, zyskując miejsce w bagażniku!

Jedyne, czego nam brakuje w 5008, to brak sensownych cup-holderów, natomiast nie każdy jest przyzwyczajony do ich używania, więc to nie dla każdego będzie wada.



Duże auta w stosunkowo niewygórowanej cenie. Przed takim zadaniem postawił nas Pan Tomasz. Mamy nadzieję, że wybrnęliśmy z tematu i nasze porównanie pomoże w wyborze tego jednego, idealnego auta!

Jeżeli i ty masz problem natury "co wybrać" - czy to w wariancie "mam kilka na oku..." czy "wiem, czego oczekuję od..." napisz do nas na infoaukcje@automotostrefa.pl i opisz jak najdokładniej w czym możemy pomóc i w jakim budżecie mamy się zmieścić. Chętnie przeanalizujemy dla Ciebie rynek, porównamy, zasugerujemy! 

Zapraszamy również do polajkowania naszego profilu na Fb - pomóż nam się rozwijać!

https://www.facebook.com/AutoMotoStrefaPL/