portal darmowych ogłoszeń i aukcji motoryzacyjnych

portal darmowych ogłoszeń i aukcji motoryzacyjnych

Nowe czy używane

Różnica nie zawsze jest tak jednoznaczna jakby się wydawało

W codziennym użytkowaniu auta zdajemy sobie sprawę, że niektóre części zużywają się i psują znacznie częściej niż inne. Kiedy przytrafi się nam usterka wiążąca się z wymianą części, cena nowej może przyprawić nas o ból głowy, zaś używana może budzić w nas niepokój. Ale czy uzasadniony? 

Podstawowymi źródłami dla części używanych są giełdy motoryzacyjne, autoszroty oraz nieustannie popularny - internet, w którym znaczna część tzw. szrotów sprzedaje swoje części. Na dzień 9.04.2018 wszystkich części motoryzacyjnych wystawionych na nadal najpopularniejszym serwisie aukcyjnym jest ponad 16,5 mln, z czego 25% to części nowe (4,18 mln) i aż 74,8% części używane! (12,3 mln). Tajemnicą poliszynela jest, że jakaś część z tej grupy części używanych, to części pochodzące z kradzieży. Cieszy jednak fakt, że w 2017 roku skradziono o ponad 13% samochodów mniej jak w 2016, a patrząc szerzej - liczba kradzionych aut stabilnie spada z roku na rok od wielu lat.


Dlaczego części używane są tak popularne?

Powodów zapewne jest wiele. Warto przytoczyć dwa chyba najczęściej słyszane w sklepach, na szrotach czy w rozmowach między znajomymi. Obydwa główne powody mają swój wspólny mianownik - cena. Z jednej strony importerzy aut narzucają prawdopodobnie duże marże na oryginalne części nowe, z drugiej zaś firmy ubezpieczeniowe zaniżają odszkodowania wypłacane przy szkodach na tyle, że aby potrzebna część miała możliwość posłużenia jeszcze długo, zostaje jedynie wybór części używanej. 


Jakie części używane warto kupować?

Przede wszystkim najatrakcyjniejszym kąskiem są elementy blacharskie oraz wyposażenia wnętrza. Często auta powypadkowe oddawane na złom, część elementów karoserii mają w stanie idealnym. Wszystko zależy od rodzaju wypadku, ale zazwyczaj przy zderzeniu czołowym, klapa bagażnika pozostaje nietknięta, a tym samym będzie łakomy kąskiem dla kogoś, kto właśnie poszukuje tego elementu. Dodatkowo jeszcze dzięki temu, że auta są oferowane w stosunkowo wąskiej gamie kolorystycznej w danym roczniku, to przełożona część po zamontowaniu nawet nie odróżnia się odcieniem koloru od reszty auta. Ciekawą kwestią jest fakt, iż blacharze zazwyczaj wolą pracować z elementami używanymi, niż nowymi, gdyż te używane mają lepsze zabezpieczenie antykorozyjne oraz trzymają wymiar, co nie zawsze jest spotykane w nowych częściach zamiennych. 

Następną grupą asortymentową, wartą zainteresowania są światła. Oryginalne używane lampy są zazwyczaj w o wiele lepszym stanie niż tanie zamienniki zarówno pod kątem jakości świecenia, użytych materiałów oraz dopasowania wymiarami.

Chyba największa różnica cenowa między częściami nowymi a używanymi dotyczy silnika i skrzyni biegów. Podczas gdy nowy silnik może kosztować bez problemu 15.000 zł, za jego używany odpowiednik zapłacimy 2-3-4 tys. zł. Przy skrzyniach biegów różnice potrafią być podobne (8-10 tys. zł za nową kontra 1-2 tys. zł za używaną). Wymieniając jednak te podzespoły warto szukając ich, zwrócić uwagę czy sprzedawca ma je jako gotowe części wyjęte, czy np. jeszcze są one zamontowanie w samochodzie. Jeżeli nie są jeszcze wyjęte, mamy szansę podjechać i osobiście sprawdzić, czy silnik pracuje równo, nie ma wycieków, a skrzynia płynnie wybiera biegi i nie haczy. Co prawda ogromna większość sprzedawców udziela gwaranci rozruchowej, aby sprawdzić silnik czy skrzynię po wymianie, to jednak warto dołożyć wszelkich starań, aby już na etapie wyboru, zakupić możliwie najlepiej rokujący egzemplarz. W zależności od warsztatu koszt wymiany silnika może wahać się w przedziale 500-1000 zł lub więcej, a do tego dochodzą jeszcze koszty odesłania wadliwego silnika do sprzedawcy. 


Na jakie części używane warto uważać?

Czujniki - pod tym ogólnym hasłem kryją się zarówno sondy lambda, czujniki położenia wałka rozrządu, przepływomierze itd. Elementy te zazwyczaj zużywają się "ze starości". Ot po prostu albo coś się przetrze albo wypali itp. Mając to na uwadze oszczędność na części używanej może być pozorna, gdyż nikt nam nie zagwarantuje jak długo część nam podziała, a cena czujnika nowego jest na tyle relatywnie niska w stosunku do używanego, że zakup tego drugiego staje się nieracjonalny.

Turbosprężarki - są to części dość specyficzne. Jeżeli wymontowana była z auta względnie nowego - posłuży nam sporo. Jeżeli jednak nie mamy co do tego pewności, o wiele lepszym pomysłem na zaoszczędzenie pieniędzy jest oddanie naszej uszkodzonej turbosprężarki na profesjonalną regenerację do warsztatu, który w tym się specjalizuje ew. zakup używanej, ale już po regeneracji. Nowe części potrafią kosztować powyżej 2000 zł, zaś usługa regeneracji wyceniana jest w zależności od firmy - w setkach złotych.

Wtryskiwacze - kupując używane wtryskiwacze do silnika diesla, warto od razu sprawdzić parametry ich pracy. Nie w pełni sprawne / lejące wtryskiwacze mogą przysporzyć więcej kłopotów niż pożytku jak np. przyczynić się do szybszego zapchania filtra cząstek stałych (DPF).

Poduszki powietrzne - na bezpieczeństwie oszczędzać nie warto - wie to chyba każdy z nas. Mimo, że różnica między używanymi a nowymi poduszkami sięga nawet dziesięciokrotności ceny, to nie polecamy inwestować w poduszki używane. Mogą mieć one inne parametry użytkowe, wmontowany inny nabój z gazem w stosunku do objętości poduszki, a w niektórych markach pod wpływem warunków przechowywania może zmienić się charakterystyka środka wybuchowego, przez co poduszka może wystrzelić mocniej, niż było to projektowane. 

Skraplacze klimatyzacji - element często poszukiwany, gdyż jeżeli sprzedający auto mówi, że klima działa, ale jest "do nabicia", to zazwyczaj jest to związane z pękniętym w jakimś miejscu skraplaczem klimatyzacji, zwanym też chłodnicą. Różnice w cenach elementów nowych i używanych nie są tu tak spektakularne jak przy silnikach, gdyż zwykle skraplacz oryginalny nowy kosztuje w granicach 1200-1500 zł, a używany około 300 złotych, to jednak warto się pokusić. Musimy być jednak bardzo czujni, gdyż używany skraplacz także może mieć mikropęknięcia, a jeżeli przechowywany był w niewłaściwych warunkach i zaczyna pojawiać się na nim rdza - może nam długo nie posłużyć. Dobrym testem przed montażem jest wpięcie do skraplacza powietrza pod ciśnieniem i dokładnego sprawdzenia czy nigdzie nie czuć mikro wycieku.

Alternatory, rozruszniki, przekładnie kierownicze - podobnie jak przy turbosprężarkach, najlepiej jest regenerować posiadaną część niż zakupić część używaną nieregenerowaną, której trwałość będzie dla nas loterią. Jest to również umotywowane zdrowym rozsądkiem, gdyż zwykle koszt usługi regeneracji jest zbliżony do ceny części używanej.


Nielegalne części używane

Nie każdy wie, że zakup pewnych grup asortymentowych używanych części samochodowych jest niezgodny z prawem. We wrześniu 2005 weszły w życie przepisy (niestety jeszcze niezbyt często egzekwowane) , precyzujące listę części, których nie możemy kupić jako używane. Są to m.in. immobilisery, zawory EGR, filtry, pasy bezpieczeństwa, klocki i szczęki hamulcowe, przewody hamulcowe, pióra wycieraczek, sterowniki ABS i ESP czy katalizatory. Ogólnie można określić, że są to elementy związane z bezpieczeństwem jazdy oraz ekologią, wzbogacone o elementy czysto eksploatacyjne.


Zakup części używanej mimo że zwykle tańszy, nie zawsze jest złym pomysłem. Często stanowi jedyny słuszny sposób na skuteczną wymianę części bez tracenia majątku na części nowe. Warto  też podkreślić, że spora grupa oryginalnych części używanych ma szansę działać o wiele dłużej niż nowe części zamienne marek trzecich.