portal darmowych ogłoszeń i aukcji motoryzacyjnych

portal darmowych ogłoszeń i aukcji motoryzacyjnych

OE OEM OEQ AM

Co oznaczają tajemnicze skróty w częściach samochodowych?

Każdy z posiadających własne auto prędzej czy później będzie musiał odstawić auto do serwisu lub warsztatu samochodowego na jego naprawę, no chyba, że posiada zaplecze i umiejętności, aby naprawić co nieco samodzielnie. Tak czy inaczej, jedną z dwóch składowych kosztu naprawy są części, a tych na rynku jest zatrzęsienie. Dziesiątki marek handlowych oraz, co gorsze, różna ich jakość, nie zawsze poparta wyższą lub niższą ceną. Wszak jeżeli jakaś marka sprzedaje części gorszej jakości, nie zasugerować klientom poziomem ceny, że tak wcale nie jest?


Czy jest jakiś sposób na podział części ze względu na ich jakość czy pochodzenie? Na szczęście jest - są to te tajemnicze skróty z tytułu. Warto je wyjaśnić i zapamiętać pokrótce ich znaczenie, aby w przyszłości móc bardziej świadomie wybierać markę, która firmuje kupowaną przez nas część. Oczywiście, podobnie jak w elektronice, tak i w częściach samochodowych z premedytacją używamy słowa "marka" a nie "producent", gdyż często się zdarza, że wiele marek handlowych korzysta z tego producenta, który swoje fabryki ma w wiadomej części świata i w zależności od zamówienia, drukuje laserem lub wybija inne loga. Nie oznacza to oczywiście, że części są złe czy tandetne. Wszystko zależy od kontroli jakości. Marka A może zamówić daną część powiedzmy za 5 dolarów jak i za 15 - u tego samego dostawcy - i obydwie te części będą się diametralnie różniły jakością. Nie można więc z góry zakładać, że marka A, B i C to to samo, bo części pochodzą z tej samej fabryki. Kontrola jakości oraz stosowane materiały i stopy metali mają tu pierwszorzędne znaczenie i to ma znaczny wpływ na cenę. Wszak zapewne innej marki części wybierze osoba, która planuje swoim autem jeździć jeszcze dłuższy czas, a inne weźmie handlarz-kombinator, który musi po taniości naprawić auto i przy okazji napisać w ogłoszeniu, że "niedawno wymieniono.....".


Przejdźmy więc do rozwikłania tajemniczych skrótów...


OE - Original Equipment

Są to części oryginalne, zwykle z wybitymi/wypalonymi logami producentów aut. Typ ten charakteryzuje się najwyższą jakością, za którą swoją reputacją odpowiada producent samochodów. Części te możemy zakupić w salonach samochodowych i ich autoryzowanych stacjach obsługi, a także w bardzo dobrych hurtowniach motoryzacyjnych. Cenowo są one oczywiście najdroższe, natomiast kupując je mamy 100% pewności co do ich spasowania oraz długiej żywotności. Przez to, że są stosowane w ASO, przez pierwsze lata posiadania nowego auta, robiąc serwisy gwarancyjne, mamy pewność, że cena, jaką płacimy za serwis, zawiera również właśnie ten typ części.


OEM - Original Equipment Manufacturer

Części OEM to najprościej mówiąc części pochodzące z tych samych fabryk co części OE oraz mające dokładnie tą samą jakość wykonania co one. Jedyną różnicą jest fakt, że nie mają wybitych oznaczeń producenta samochodów, a logo firmy je produkującej - jak np. EuroRepar dla części dedykowanych dla koncernu PSA. Dzięki temu, że części są niejako brandowane nie przez firmę produkująca auta, a przez firmę "trzecią", mimo że tożsamą z "producentem aut", to części te są znacznie tańsze od tej samej jakości części, lecz z wybitym logiem producenta auta. Sprawia to, że wybierając je otrzymujemy jakość części oryginalnych, w cenie popularnych zamienników.


OEQ - Original Equipment Quality

Ten typ części zamiennych to produkty wytwarzane przez inne fabryki, natomiast o jakości wykonania porównywalnej z oryginałem, co jest potwierdzone przez europejskie stowarzyszenia badawcze, nadając im dodatkowe oznaczenia: PT - Thatcham lub PC - Centro Zaragoza. 

Części OEQ posiadają więc jakość porównywalną z częściami oryginalnymi, natomiast często mają trochę niższą cenę od części klasyfikowanych jako OEM.


AM - After Market

Można by powiedzieć, że "to cała reszta" części dostępnych na rynku o jakości nie zbadanej przez żadną instytucję, gdzie kontrolą jakości zajmują się zwykle klienci docelowi. Części te oferowane są pod stosunkowo niewiele mówiącymi markami handlowymi, zazwyczaj w niskiej cenie (chyba, że jakaś marka będzie próbowała wyższą ceną zasugerować wyższą niż faktycznie jakość).

Nie przesądzamy oczywiście, że wszystkie marki sprzedające części typu AM sprzedają towar niskiej jakości. Pragniemy jedynie uświadomić, że zwykle te części nie są nigdzie kontrolowane pod kątem jakości, więc nigdy nie mamy pewności, ile dana część wytrzyma w aucie. Są marki AM'owe, które jakością niewiele ustępują oryginałom, a są takie, które dedykowane są chyba dla nieuczciwych handlarzy, chcących "po taniości" wymienić konieczne elementy przed sprzedażą.


Jako serwis internetowy nie mówimy z góry, który typ części powinieneś zakupić do swojego auta. Staramy się za to wyjaśnić, jakie opcje istnieją na rynku i co tak naprawdę każda z tych opcji oznacza w praktyce. To do Ciebie należy zawsze finalna decyzja!