portal darmowych ogłoszeń i aukcji motoryzacyjnych

portal darmowych ogłoszeń i aukcji motoryzacyjnych

Plusy i minusy instalacji LPG

Instalacja LPG w aucie - plusy i minusy

W poprzednim artykule (Kliknij aby przeczytać) liczyliśmy, czy montaż instalacji LPG się opłaca i jak szybko się zwróci w różnych rodzajach silników. Dla osób, które te obliczenia przekonały dedykujemy ten artykuł, w który zwracamy uwagę na zalety i wady użytkowania instalacji LPG w aucie.


Zacznijmy od plusów


Oszczędności w codziennym spalaniu

Jest to chyba główny powód, dla którego w ogóle montujemy instalację LPG do naszego auta. Lepiej jest spalić 16 litrów LPG po 2,15 zł niż 14,5 litra Pb95 po 4,79 zł. Im więcej jeździmy, tym więcej oszczędzamy. Zachęcające, prawda?


Dalej na jednym tankowaniu

Instalacja gazowa wymusza jak wiadomo montaż osobnego zbiornika na gaz skroplony. Dodatkowy zbiornik na paliwo w naturalny sposób wydłuża zasięg auta na 1 tankowaniu. Jeżeli mamy do zrobienia dłuższą trasę w ograniczonym czasie, gdzie każda minuta jest cenna (zwłaszcza ta w kolejce na stacji benzynowej), to 2 zbiorniki z paliwami będą dużym udogodnieniem. Z drugiej strony chcąc oszczędzić i wyjeździć butlę gazu do końca, zbiornik z tradycyjną benzyną da nam komfort psychiczny na dojechanie do najbliższej stacji LPG.


Dłuższa żywotność silnika

Mówiło się kiedyś, ze LPG niszczy silnik. Po latach badań, okazało się, że jest odwrotnie. Wtrysk LPG w fazie lotnej do silnika nie zmywa filmu olejowego z cylindrów, przez co silnik ma niezmiennie odpowiednie smarowanie. Wszak z jakiegoś powodu konstruktorzy silników cały czas dążą do tego, aby zwiększać ciśnienie wtrysku tradycyjnego paliwa, aby zbliżyć je do postaci gazowej, choćby przez wysokociśnieniową mgiełkę.


Więcej oktanów

Tak jak tradycyjna benzyna ma 95 lub 98 oktanów (choć czasami można mieć wrażenie na niektórych stacjach, że wartości te są w kręgach marzeń), tak LPG ma liczbę oktanową 110! Na co dzień zapewnia to większa elastyczność silnika na tym zasilaniu (dławienie się silnika na niskich obrotach na LPG to zazwyczaj wina kiepskiej instalacji lub jakieś awarii układu). Z drugiej strony jadąc do specjalistycznego warsztatu lub firmy tuningowej, dostosowując mapę wtryskową, kąty wtrysku, opóźnienie zapłonu itp. na instalacji LPG możemy osiągnąć lepsze wyniki mocy oraz momentu obrotowego niż na klasycznej bezołowiowej.


Do minusów instalacji LPG można zaliczyć...


Koszty serwisowe

Prawidłowo serwisowana instalacja gazowa w aucie wymaga serwisu związanego zazwyczaj z wymianą filtrów fazy lotnej i ciekłej co 10.000 km. W zależności od instalacji, koszty takich serwisów mieszczą się w granicach 50-100 zł. Ponadto obecność instalacji LPG w aucie powoduje konieczność częstszej wymiany świec zapłonowych, filtra powietrza (tutaj warto wymieniać go przy każdej wymianie oleju) oraz przewodów wysokiego napięcia. Sumarycznie nie są to jednak wysokie koszty.


Droższe przeglądy rejestracyjne

Posiadając instalację gazową w aucie podczas przeglądów okresowych zapłacimy nieco więcej. Podczas gdy coroczna wizyta (w autach nowych co 2-3 lata) kosztuje nas około 100 zł, tak instalacja gazowa wymusza zawsze odwiedzanie Stacji Kontroli Pojazdów co roku, a koszt przeglądu zwiększa się do 161 zł.


Mniej miejsca w bagażniku

Tak jak dodatkowy zbiornik paliwa był dużą zaletą, zwiększającą zasięg auta, tak jest on jednocześnie wadą jeżeli chodzi o pojemność bagażnika. Czy to zbiorniki toroidalne (montowane w miejsce koła zapasowego), powodujące konieczność przewożenia tegoż po prostu w bagażniku, czy zbiorniki cylindryczne - mocowane w samym bagażniku - naturalnie zmniejszają jego pojemność. Należy mieć tego świadomość mając mniejsze auto (np. segmentu A czy B) i planując dłuższy wyjazd na wakacje.


Wszędzie nie zaparkujemy

Mimo, że znaku o zakazie wjazdu pojazdami z LPG oficjalnie w Kodeksie Drogowym nie znajdziemy, możemy napotkać parkingi, gdzie rzuci nam się w oczy charakterystyczny kształt Zakazu ruchu z "LPG" w środku. Dotyczy on głównie parkingów podziemnych budowanych "po kosztach", gdzie zaoszczędzono i nie zainstalowano odpowiedniego systemu wentylacji, który by odprowadzał ewentualne wycieki LPG z butli w autach z uszkodzoną instalacją na zewnątrz odpowiednim systemem wentylacyjnym.


Myślę, że teraz każdy uzbrojony w taką wiedzę jest w stanie samodzielnie podjąć decyzję co do opłacalności instalacji LPG w aucie. Szerokiej drogi!