portal darmowych ogłoszeń i aukcji motoryzacyjnych

portal darmowych ogłoszeń i aukcji motoryzacyjnych

Ranking aut bezawaryjnych i tanich w serwisowaniu

Jakie auto warto kupić, jeśli do mechanika Ci bardzo nie po drodze

W komisach samochodów pełno, w ogłoszeniach od osób prywatnych pewnie drugie tyle. Co wybrać, aby nowy nabytek nie okazał się skarbonką bez dna?

Ileż procent z nas, wybierając do zakupu używane auto, zastanawia się nad jego kosztami serwisu? Zwykle sprawdzamy sam egzemplarz, czy nie był bity, malowany, spawany z 3, czy silnik nie ma wycieków, zapoceń, równo pracuje, czy dwumasa nie nadaje się do wymiany, czy skrzynia biegów nie haczy i wiele innych kwestii. Kto z nas natomiast sprawdza jak wyglądają statystyki awaryjności danego auta i jak droga będzie potencjalna naprawa? 


Angielska firma ubezpieczeniowa, specjalizująca się w dodatkowych, dobrowolnych ubezpieczeniach kosztów napraw Warranty Direct na bieżąco monitoruje awaryjność aut oraz koszty ich serwisowania, prezentując tym samym najbardziej niezawodne i najtańsze w serwisowaniu modele aut, jeżdżące po brytyjskich drogach. Raport jest o tyle ciekawy, że w odróżnieniu od niemieckich raportów bezawaryjności przygotowywanych przez ADAC (gdzie zwykle czołówkę tworzą wyłącznie niemieccy producenci), pokazuje wyniki, w których niemieckie marki aut są raczej gośćmi. Może to przez to, że rynek angielski bardziej przypomina nasz krajowy, podczas gdy w Niemczech na drogach dominują wyłącznie niemieckie marki aut - nie wiadomo. W każdym razie ranking angielski podzielony został na poszczególne klasy aut - pod względem segmentu wielkości.


Ranking otwierają małe auta idealne miasta. Wśród nich finałowa piątka to:

1. Toyota iQ - zwyzięzca w rankingu bezawaryjności 

2. Opel/Vauxhall Agila - zwycięzca w rankingu na najniższy średni koszt naprawy 

3. Hyundai Getz

4. Honda Jazz

5. Hyundai i10

Opla za stosunkowo niskie ceny części i bardzo łatwą ich dostępność szanujemy od dawna. Jednocześnie gratulujemy Toyocie, za stworzenie niemal bezawaryjnego modelu. Może nie ma on najtańszych części, ale przy indeksie awaryjności wynoszącym raptem 3 pkt (karne), tylko wybitni pechowcy muszą trafiać do serwisu.


Drugą grupą aut w zestawieniu są auta rodzinne, w których większość stanowią auta klasy kompakt. To zestawienie przedstawia się następująco:

1. Mitsubishi Lancer

2. Mercedes CLC

3. Honda Insight

4. Ford Focus

5. Hyundai i30

W tym zestawieniu również najmniej awaryjne auto nie jest tożsame z najtańszym w serwisie, ale celowo nie zaznaczyliśmy - które jest najtańsze pod względem kosztów serwisowych, gdyż jest to duża niespodzianka. Otóż najtańsze w serwisie auto (ze średnią ceną naprawy w kwocie 145 funtów) to Mercedes CLC!


Przejdźmy dalej do segmentu aut rodzinnych większych (auta tak zwanego segmentu D)

1. Toyota Prius

2. Honda Accord

3. Ford Mondeo

4. Toyota Avensis

5. Mazda 6

W tym zestawieniu mamy sensację! Pierwsza na liście Toyota Prius okazała się podwójną zwyciężczynią. Poza najmniejszą ilością punktów karnych w kategorii ilości awarii, tym samym mając najmniejszą awaryjność, wygrała również w zestawieniu na najniższy przeciętny koszt naprawy serwisowej, o ile takowa się zdarzy! Od dawna słychać, że Priusy są bardzo porządnie zbudowane i nie psują się, ale teraz wiemy także, że nawet jeżeli jakimś cudem by coś się jednak zepsuło, to naprawa nie będzie aż tak mocno bolesna dla portfela.


Następna w kolejności jest klasa wyższa, do której należą auta droższe i bardziej luksusowe od powyższych, które jednak na rynku aut używanych są dostępne już dla większej ilości klientów. Sprawdźmy, w jakim kierunku warto pójść.

1. Lexus GS

2. Mercedes klasy E

3. Volvo S80

4. Peugeot 607

5. Saab 9-5

Lexusy od dawna słyną ze swojej niskiej awaryjności. Natomiast w zakresie niskiego kosztu naprawy, pierwszy raz odległość od 1 miejsca jest większa. Z "finałowej piątki", najniższy średni koszt naprawy serwisowej należy do Peugeota 607 (163 GBP), przed Mercedesem E-klasy. Można więc uznać, że klasa E z gwiazdą na masce jest druga w obydwu kategoriach - i bezawaryjności i umiarkowanej cenie serwisu. Miło.


Teraz przed nami najmodniejsza w ostatnim czasie aut- SUVy. Patrząc po finałowej czołówce, widzimy w sumie tylko Azję..

1. Lexus RX

2. Mitsubishi Pajero Sport

3. Mitsubishi Pajero

4. Hyundai Santa Fe

5. Kia Sorento

Ponownie Lexus na czele i ponownie 4-te miejsce modelu z najniższym kosztem naprawy (Hyundai Santa Fe). Czy aż tak duża jest różnica jakościowa od SUVów europejskich, czy też Azjaci aż tak mocno dopracowali jakość swoich aut?


I na koniec wracamy do aut rodzinnych, tylko w nieco większym gabarycie - auta segmentu VAN.

1. Nissan Almera Tino

2. Peugeot Partner Tepee

3. Citroen C3 Picasso

4. Nissan Qashqai+2

5. Nissan Note

I od razu zaskoczenie. Na 5 najmniej awaryjnych VANów, 3 pochodzą od Nissana (z częściową kolaboracją z Renault), a dwa z koncernu PSA. Można więc stwierdzić, że Francuzi niejako statystycznie przodują w produkcji bezawaryjnych VANów. Drugie zaskoczenie jest takie, że podobnie jak w przypadku aut z segmentu D, numer jeden zestawienia, czyli Nissan Almera Tino okazał się podwójnym zwycięzcą. Nie dość, że jest najmniej awaryjny, to jeszcze najtańszy w naprawie! Auto dość rzadko widoczne na naszych drogach, ale chyba niesłusznie. Co prawda produkcja Almery Tino zakończyła się około 12 lat temu, ale widać, że to nadal solidne auto!


Jak pokazują powyższe rankingi, da się kupić auto używane, które jest statystycznie mało awaryjne lub tanie w serwisie. Pozostaje jedynie pytanie o nasze upodobania do marek, gdyż z jakiegoś powodu większość z powyższych aut nie jest częstym gościem na naszych drogach, a wychodzi na to, że niesłusznie. A więc jeżeli będziesz za jakiś czas szukać auta używanego, wrzuć nasz ranking do Zakładek w przeglądarce lub zapisz wpis o nim na facebooku, aby o nim nie zapomnieć!