portal darmowych ogłoszeń i aukcji motoryzacyjnych

portal darmowych ogłoszeń i aukcji motoryzacyjnych

Tylko 3 razy 5 gwiazdek

Które 3 samochody w 2018 zdobyły komplet gwiazdek Euro NCAP?

O testach i gwiazdkach Euro NCAP słyszał chyba każdy. Jest to niezależna organizacja, która na swój sposób (m.in. w testach zderzeniowych) rokrocznie testuje i porównuje nowe auta różnych marek. Kluczowe są tutaj 2 kwestie - testowane auta to egzemplarze z podstawowym wyposażeniem seryjnym, zaś sama formuła testów oraz ich zakres zmienia się z roku na rok. Przez co auto 5-gwiazdkowe z roku 2018 a np. z 2014 może się diametralnie różnić - często 5-gwiazdkowiec z przed kilku lat, aktualnie może zdobyć maksymalnie 2-3 gwiazdki.

Dawniej gwiazdki były przyznawane głównie na podstawie wyników testów zderzeniowych przy różnych prędkościach i z różnych stron, dzięki czemu więcej gwiazdek otrzymywały auta wyposażone w np. więcej poduszek powietrznych. Z czasem doszły kolejne kategorie badane jak poziom ochrony pieszych, rowerzystów itd. Ostatnio doszło także kryterium systemów bezpieczeństwa montowanych seryjnie w nowych autach, przez co np. obecność już w podstawowej wersji czujnika martwego pola czy zmiany pasa ruchu może znacząco podwyższyć ocenę, mimo że np. testy zderzeniowe. Z drugiej strony uzyskanie kompletu 5 gwiazdek staje się nie lada wyczynem. Aktualnie auto oceniane jest podłóg 4 głównych kryteriów, w których oceny cząstkowe ujęte są procentowo:

- ochrona dorosłych

- ochrona dzieci

- ochrona pieszych i rowerzystów

- systemy wspomagające bezpieczeństwo

Dobrą stroną testów jest to, iż producenci dostają sygnały zwrotne, co warto poprawić. Ostatnio jeden z producentów wymieniał mechanizm jednej z poduszek powietrznych, gdyż podczas wybuchu mogła zawadzić o wyprofilowanie dachu przy oknie dachowym.

Komplet pięciu gwiazdek jest obecnie na tyle ciężko zdobyć, że w 2018 roku komplet zdobyły raptem 3 samochody! Oczywiście, rok rocznie nie są testowane wszystkie auta na rynku, a tylko zgłoszone do testów nowości rynkowe, ale mając w pamięci ich liczbę i zaawansowanie konstrukcyjne nowoczesnych samochodów, tym bardziej ten fakt zaskakuje. Z drugiej strony pamiętajmy jednak, że testowane są podstawowe wersje wyposażenia. W momencie, kiedy dodamy pakiet bezpieczeństwa z dodatkowymi systemami, może się okazać, że dana konfiguracja otrzymałaby pięć gwiazdek zamiast przykładowo czterech - sporo więc zależy tutaj od konfiguracji auta. Z drugiej strony testowanie wersji podstawowych wyposażenia może skłaniać producentów, aby systemy bezpieczeństwa traktowane były priorytetowo.

Sprawdźmy więc ową trójkę "piątkowiczów" czyli  najbezpieczniejszych aut wśród testowanych!


Najbezpieczniejszy samochód hybrydowy lub elektryczny: Lexus ES

Ocena ogólna: ***** 

Ochrona dorosłych: 91%

Ochrona dzieci: 87%

Ochrona pieszych: 90%

Systemy wspomagające bezpieczeństwo: 77%


Najbezpieczniejszy mały samochód rodzinny: Mercedes A-klasa

Ocena ogólna: *****

Ochrona dorosłych: 96%

Ochrona dzieci: 91%

Ochrona pieszych: 92%

Systemy wspomagające bezpieczeństwo: 75%


Najbezpieczniejszy duży SUV: Hyundai Nexo

Ocena ogólna: *****

Ochrona dorosłych: 94%

Ochrona dzieci: 87%

Ochrona pieszych: 67%

Systemy wspomagające bezpieczeństwo: 80%



Czy spodziewalibyście się takiej trójki, wiedząc ile ciekawych aut pojawiło się w ostatnim czasie? Warto pamiętać, które marki bardziej poważnie traktują kwestie bezpieczeństwa i mimo chęci do obniżania cen wersji podstawowych, starają się jak najwięcej systemów odpowiadających za bezpieczeństwo montować już od najniższych wersji wyposażenia. Oczywiście wyniki testów Euro NCAP nie powinny być jedyną wyrocznią przy decyzji jakie auto kupić, ale jako jeden z wielu punktów za lub przeciw, są godne zapoznania się.

A ty co myślisz o testach Euro NCAP? Są potrzebne? Odnoszą się do rzeczywiście poszukiwanych cech auta? Czy są przekombinowane?
Daj nam znać w komentarzu na Fb! https://www.facebook.com/AutoMotoStrefaPL